A-kassan logo, vihreä

Aktuella nyheter

Läs även dessa

Beslut om inkomstrelaterad dagpenning kan nu beställas till E-tjänsten

Nyheter

28.4.2022

I fortsättningen kan beslut om inkomstrelaterad dagpenning endast beställas till E-tjänsten på A-kassan, där man kan ladda ner den i elektronisk form.

Genom att beställa ett elektroniskt beslut i E-tjänsten kan du omedelbart se det när ansökan har behandlats och beslutet om inkomstrelaterad dagpenning har utfärdats. Beslutet skickas då inte längre per post.

När du beställer ett elektroniskt beslut får du information om beslutet antingen med ett sms eller via e-post. Du får informationen med ett sms om du har valt detta som leveranssätt för betalningsmeddelanden. I annat fall får du informationen via e-post.

Beslutet ska öppnas i E-tjänsten inom sju dagar efter utfärdandet, annars skickas beslutet till dig per post. Detta beror på att arbetslöshetskassan har skyldighet gentemot medlemmarna att meddela beslut. Kom alltså ihåg att öppna och läsa beslutet som du fått i E-tjänsten inom en vecka.

Om du tänker överklaga ett elektroniskt utfärdat beslut börjar tidsfristen på 30 dagar när du har öppnat beslutet i E-tjänsten.

Hur beställer man ett elektroniskt beslut?

Det är enkelt att beställa ett elektroniskt beslut.

  1. Logga först in på E-tjänstenmed dina bankkoder
  2. Gå till menyn Inställningar på E-tjänstens startsida
  3. Välj “E-tjänsten” vid punkten Leveransmetod för beslut
  4. Kom ihåg att till slut klicka på ”Spara” -knappen.

E-tjänsten föreslår också att du väljer hur beslutet skickas i slutet av ansökan, om du inte har redan väljat elektroniskt beslut.

Du kan läsa elektroniska beslut som du får i E-tjänsten. Vid behov kan du ladda ner beslutet på din dator eller mobiltelefon som en PDF-fil. PDF-filen kan också skrivas ut.