På grund av systemavbrotten stängs vår kundtjänst fredagen den 20.12.2024 och öppnar torsdagen den 2.1.2025. Vi ber om ursäkt för eventuella besvär detta kan orsaka.

Detaljerade instruktioner

Sidans innehåll

Oikopolut

Tips för smidig kommunikation

Oikopolut

A-kassan har som mål att behandla alla medlemmars ansökningar så effektivt som möjligt och att betala ut förmånerna snabbt. Handläggningen av ansökningar påskyndas när alla uppgifter har skickats till oss på en och samma gång.

Ansökningar, meddelanden och bilagor som skickats via E-tjänsten kommer genast till kassan , och du behöver inte oroa dig för hur posten går eller köa i telefontjänsten. Du kan sköta ärenden när det passar dig bäst.

Fyll i ansökan noggrant och bifoga alla nödvändiga bilagor. I den elektroniska finns infoknappar (bokstaven ”i” i en cirkel), där du hittar nödvändig tilläggsinformation när du fyller i ansökan. Vi kontaktar dig om vi behöver ytterligare information. Om du blir ombedd att ge ytterligare information, skicka in allting på en och samma gång.

De bilagor som du skickar till kassan visas på fliken Bilagor i e-tjänsten, och genom att klicka på pilen bredvid bilagan kan du också kontrollera hur bilagan du skickat ser ut.

Följ handläggningstiden för ansökningar på förstasidan på vår webbplats.
Vi behandlar ansökningarna i den ordning de kommer in.

Du kan sköta ärenden med oss via Meddelanden i E-tjänsten.


Listan med vanliga frågor kan hjälpa dig att hitta svaret på din fråga.

 

Om du har några frågor eller vill ge en tilläggsutredning för uppgifterna i din ansökan, använd e-tjänsten (a-kassa.fi > E-tjänsten). Det är enkelt, tryggt och snabbt att använda e-tjänsten. För inloggning behöver du bara dina personliga bankkoder eller ett mobilcertifikat från din telefonoperatör. E-tjänsten kan användas via mobiltelefon, surfplatta eller t.ex. en gemensam dator på biblioteket.