Se tips för problem med E-tjänsten

Det är meningen att E-tjänsten ska vara så smidigt som möjligt, men ibland uppstår problem. Vi har samlat tips för de vanligaste utmaningarna på den här sidan.

Piktogrammi, A-kassa

Se nedan för tips om de vanligaste utmaningarna med E-tjänsten

Rensa cachen brukar hjälpa till med inloggningsproblem. Du kan göra det från webbläsarens inställningar.

Vi rekommenderar att du använder Chrome som webbläsare.

Om det inte hjälper att rensa cacheminnet eller byta webbläsare kan du testa att logga in med en annan enhet, till exempel en telefon. På så sätt kan du försäkra dig om att det finns ett problem med enheten du använder.

Vi kommer omedelbart att informera dig på vår hemsida om det blir mer omfattande störningar.

Om bankidentifiering inte fungerar är det värt att kontrollera om banken du använder har rapporterat problem med identifieringen eller om det är problem med tjänsten Suomi.fi.

Vi kommer omedelbart att informera dig på vår hemsida om det blir mer omfattande störningar.

Om du inte har ett bank-ID kan du även logga in med ett mobilcertifikat kopplat till ditt telefonnummer. Du hittar mer om mobilcertifikatet på din operatörs webbplats eller Suomi.fi.

Om E-tjänstens sida inte öppnas alls, kan det vara ett underhållsavbrott. Vi kommer att informera dig om underhållsavbrott som vi känner i förväg på vår hemsida, men ibland kan det bli korta, oväntade avbrott.

Läget kommer förmodligen att förbättras efter ett tag, så det är värt att vänta ett tag.

Vi kommer omedelbart att informera dig på vår hemsida om det blir mer omfattande störningar.

Du kan skicka bilagor från Bilagor-mellanblad i E-tjänsten.

Tillåtna filformat för bilagan är jpg, pdf och tiff. Filstorleken kan vara upp till 10 MB och du kan skicka upp högst 5 bilagor på samma gång.

Du kan skanna ett dokument med din skrivare eller ta ett foto av den nödvändiga bilagan, till exempel på din smartmobil. Vi accepterar bilagor så länge de är tydligt läsbar.

Instruktioner för att lägga till bilagor finns på denna länk, avsnitt 3 i instruktionerna.

Om du inte kan använda E-tjänsten alls, du kan även fylla i ansökningarna i pappersversioner.

Du hittar alla ansökningsformulär här.

Till vår postadress
Öppna arbetslöshetskassan A-kassan
PB 116
00531 Helsingfors

En noggrant ifylld ansökan påskyndar handläggningen

A-kassan har som mål att behandla alla medlemmars ansökningar så effektivt som möjligt och att betala ut förmånerna snabbt. Handläggningen av ansökningar påskyndas när alla uppgifter har skickats till oss på en och samma gång.

Ansökningar, meddelanden och bilagor som skickats via E-tjänsten kommer genast till kassan , och du behöver inte oroa dig för hur posten går eller köa i telefontjänsten. Du kan sköta ärenden när det passar dig bäst.

Fyll i ansökan noggrant och bifoga alla nödvändiga bilagor. I den elektroniska finns infoknappar (bokstaven ”i” i en cirkel), där du hittar nödvändig tilläggsinformation när du fyller i ansökan. Vi kontaktar dig om vi behöver ytterligare information. Om du blir ombedd att ge ytterligare information, skicka in allting på en och samma gång.

De bilagor som du skickar till kassan visas på fliken Bilagor i e-tjänsten, och genom att klicka på pilen bredvid bilagan kan du också kontrollera hur bilagan du skickat ser ut.

Följ handläggningstiden för ansökningar på förstasidan på vår webbplats.
Vi behandlar ansökningarna i den ordning de kommer in.

Du kan sköta ärenden med oss via Meddelanden i E-tjänsten.


Listan med vanliga frågor kan hjälpa dig att hitta svaret på din fråga.

 

Om du har några frågor eller vill ge en tilläggsutredning för uppgifterna i din ansökan, använd e-tjänsten. Det är enkelt, tryggt och snabbt att använda e-tjänsten. För inloggning behöver du bara dina personliga bankkoder eller ett mobilcertifikat från din telefonoperatör. E-tjänsten kan användas via mobiltelefon, surfplatta eller t.ex. en gemensam dator på biblioteket.

Följ oss på some

Vad söker du?