Aktuella nyheter

Läs även dessa

Utnyttja E-tjänstens chatt – snabbaste sättet att få svar på dina frågor

Nyheter

21.2.2025

Du hittar snabbt svar på många frågor på A-kassans webbplats eller E-tjänst. I artikeln samlade vi vanliga frågor och tips om hur du smidigt uträttar dina ärenden.

 

Uppdaterad behandlingstid

Vi uppdaterar behandlingsstatusen varje vardag på vår webbplats. Du kan kontrollera ansökningarnas uppdaterade behandlingsstatus här.

 

Status för din egen ansökan

I E-tjänsten kan du se statusen för din egen ansökan. Statusen visas på E-tjänstens framsida och under fliken Lägesinformation.

  • Mottagen: Vi har tagit emot din ansökan och den väntar på behandling.
  • Under behandling: Din ansökan behandlas av våra handläggare.
  • Väntar på ytterligare utredning: Vi behöver mer information från dig, din arbetsgivare, arbetskraftsmyndigheterna, inkomstregistret eller FPA. Din ansökan kan även behöva flera tilläggsutredningar samtidigt.
  • Behandlad: Din ansökan har behandlats och beslutet samt utbetalningsmeddelandet visas i E-tjänsten senast följande vardagskväll.

 

Självrisktid

Självrisktiden är sju dagar som arbetslös, för vilka dagpenning i regel inte utbetalas. Om du funderar på varför alla dagar inte har betalats ska du noggrant kontrollera beslutet du har fått.
Du hittar mer information om självrisktiden här.

 

Vilka uppgifter hittar du i e-tjänsten?

Genom att logga in i E-tjänsten kan du se alla uppgifter om din ansökan och du kan säkerställa att alla nödvändiga bilagor har lämnats in till kassan.

  • Status för din egen ansökan: Visas på E-tjänstens framsida och under fliken Lägesinformation.
  • De resterande dagarna i räknaren: Du kan se de resterande betalningsdagarna under fliken Lägesinformation, i punkten Maximibelopp för inkomstrelaterad dagpenning och gradering.
  • Din skatteprocent: Du kan se skatteuppgifterna och kan bedöma nödvändiga ändringar under fliken Lägesinformation i punkten Skattekort.
  • Betalda förmåner: Du kan till exempel se om vårdnadsbidraget har dragits av från din arbetslöshetsförmån och för hur många dagar förmånen har betalats. Uppgifterna finns under fliken Lägesinformation i punkten Betalningsmeddelanden och beslut. Där kan du granska betalningsmeddelandet.
  • Bilagornas status: under fliken Bilagor i E-tjänsten kan du se status för och innehållet i de bilagor du har lämnat in.

 

Läs också: En noggrant ifylld ansökan gör behandlingen snabbare

 

Utnyttja e-tjänstens chatt och e-meddelanden

E-tjänstens Chatt – snabbast kontakt med kundtjänsten
E-tjänstens chatt är det snabbaste och säkraste sättet att få svar på frågor som gäller din egen ansökan. Det är tryggt att chatta och du får snabbt svar av någon som arbetar inom vår kundtjänst.

E-meddelanden – flexibel kontakt
Om ditt ärende inte är brådskande eller om du vill skicka ett meddelande utanför kontorstid kan du lämna ett meddelande till oss i E-tjänstens e-meddelanden. På så sätt kan du smidigt kontakta oss när det passar dig bäst.

 

Telefontjänst och kontaktformulär

Puhelinpalvelu
Vår telefontjänst är tidvis överbelastad och därför ska du vara beredd på att eventuellt behöva köa. Kontrollera telefontjänstens öppettider här.

Kontaktformulär
Om du inte har tillgång till E-tjänsten kan du använda det skyddade kontaktformuläret.

 

Läs mer och sköt enkelt dina ärenden på webben

Utnyttja e-tjänsten så kan du sköta dina ärenden snabbt och när det passar dig bäst.
Läs tipsen om E-tjänsten.

 

Utnyttja E-tjänsten – snabb och enkel service!