På grund av systemavbrotten stängs vår kundtjänst fredagen den 20.12.2024 och öppnar torsdagen den 2.1.2025. Vi ber om ursäkt för eventuella besvär detta kan orsaka.

Aktuella nyheter

Läs även dessa

Så här sköter du ärenden på ett datasäkert sätt

Nyheter

9.10.2024

Datasäkerhet har den senaste tiden fått mycket utrymme i media efter att flera situationer där information har läckt ut och olika slags nätfiske har avslöjats. Dessa fall har berört många privatpersoner och väckt oro för om man längre kan sköta sina ärenden på nätet på ett säkert sätt. Vi på A-kassa är medvetna om datasäkerhetsriskerna och gör vårt bästa för att minimera dem genom att vara förutseende och så förberedda som möjligt. Det är dock inte enbart på vårt ansvar att säkerställa datasäkerheten, utan var och en måste även själv se till att ärendena kan skötas på ett säkert sätt.

 

Vad innebär då datasäkerhet? Data säkerhet omfattar alla de åtgärder med vilka information och informationssystem skyddas mot skador, missbruk och informationsläckage. Enbart ett tekniskt genomförande är inte tillräckligt, utan var och en måste personligen se till att man inte överlåter sina bankkoder eller egna uppgifter på ett vårdslöst eller alltför tillitsfullt sätt.

 

För oss på A-kassa är det mycket viktigt att man ska kunna sköta sina ärenden på ett datasäkert sätt och detta utgör också en väsentlig del av vår högkvalitativa tjänst. Vi behandlar våra medlemmars uppgifter på ett ansvarsfullt sätt och iakttar omsorgsfullt lagar och förordningar som gäller datasäkerhet, till exempel dataskyddslagen. Du kan tryggt sköta dina ärenden med oss genom att använda våra elektroniska krypterade servicekanaler.

 

A-kassa skickar aldrig länkar via e-post eller sms. Vi ber dig heller aldrig om dina koder. Om du får en sådan begäran ber vi dig kontakta vår kundservice för att utreda ärendet.

 

Elektronisk eTjänst

Vi rekommenderar E-tjänsten som den primära servicekanalen. Tjänsten erbjuder ett enkelt och datasäkert sätt att elektroniskt sköta alla ärenden som gäller dina arbetslöshetsförmåner på ett och samma ställe när det passar dig bäst. Via e-Tjänstens flik Bilagor kan du också snabbt och säkert skicka bilagor till din ansökan.

För att kunna använda e-Tjänsten krävs stark elektronisk identifiering. Du kan identifiera dig med de personliga nätbankskoder som beviljats av din bank, din telefonoperatörs mobilcertifikat eller ett certifikatkort från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.

 

Meddelandetjänst i eTjänsten

Efter att du har loggat in i eTjänsten kan du använda meddelandefunktionen i vår elektroniska tjänst för att på ett datasäkert sätt skicka meddelanden till A-kassa och svar på meddelanden från oss. När du tar emot ett meddelande i eTjänsten skickar systemet automatiskt en avisering, antingen till din e-post eller mobiltelefon, såvida dina kontaktuppgifter är aktuella. Du kan kontrollera och vid behov uppdatera dina kontaktuppgifter direkt i eTjänsten.

 

Personlig chatt

Vår chatt är tillgänglig varje vardag kl. 8.30–15.00 via vår elektroniska eTjänst. I och med identifieringen tillhandahåller chatten en personlig och riktad kundservice, som kan jämföras med vår telefontjänst.

 

Telefontjänst

När du ringer till A-kassas telefontjänst kontrollerar vi din identitet med hjälp av identifieringsuppgifter. Om vi ringer dig säkerställer vi också att vi talar med rätt person.

A-kassas personliga kundservice kräver alltid identifiering. Utan identifiering kan vi endast erbjuda rådgivning av allmän natur. I kanalerna på de sociala medierna kan vi endast ge råd i allmängiltiga frågor. Skicka inte heller bilagor eller andra personliga uppgifter via kanaler på de sociala medierna.

 

Mer information:

eTjänst, elektronisk eärendehantering

Chatt och telefontjänst

Checklista för säker ärendehantering

  • Kom alltid ihåg att logga ut: När du har skött dina ärenden i eTjänsten ska du alltid säkerställa att du loggar ut från systemet. Detta hindrar andra från att använda ditt konto, ifall du lämnar din dator eller mobila enhet utan tillsyn.
  • Överlåt inte ditt användarnamn eller lösenord till någon annan: Håll alltid dina inloggningsuppgifter för dig själv. Ge aldrig andra personer tillgång till dina bankkoder eller lösenord.
  • Undvik att använda gemensamma eller offentliga maskiner: Undvik, om det är möjligt, att sköta ärenden i tjänsten med gemensamma eller offentliga datorer. Om du är tvungen att använda en gemensam dator ska du säkerställa att du loggar ut från alla tjänster och stänger webbläsaren när du är klar.
  • Säkerställ att du använder en säker nätanslutning: Använd en skyddad och pålitlig nätanslutning, särskilt när du behandlar känslig information. Undvik att använda offentliga Wi-Fi-nätverk eller använd en VPN-anslutning med dessa.
  • Var uppmärksam på suspekta meddelanden: Var uppmärksam på sådana e-postmeddelanden och textmeddelanden som verkar suspekta eller där man ber om personliga uppgifter. Arbetslöshetskassan ber aldrig om dina användarnamn eller lösenord via meddelanden. Om du får ett suspekt meddelande ska du inte klicka på några länkar eller ge dina uppgifter. Du kan alltid kontrollera om du har fått ett meddelande genom att logga in i eTjänsten. Meddela kassan om du får ett nätfiskemeddelande i kassans namn.
  • Uppdatera programvaran och enheterna regelbundet: Säkerställ att de enheter och programvaror du använder är uppdaterade. Installera regelbundet uppdateringar och datasäkerhetskorrigeringar för att du ska vara skyddad mot eventuella datasäkerhetshot.