Aktuella nyheter

Läs även dessa

Kuvituskuva, A-kassa
Pålitlighet betecknar A-kassan

Kundtjänst, Nyheter

19.7.2023

Öppna arbetslöshetskassan genomförde våren 2023 en medlemsenkät, enligt vilken A-kassan framför allt beskrevs som en pålitlig arbetslöshetskassa.

Syftet med undersökningen var att utreda hur nöjda medlemmarna i A-kassan är med kassans verksamhet och att samla in utvecklingsidéer från medlemmarna. Det kom glädjande många svar på enkäten från medlemmar i alla våra bakgrundsförbund, totalt över 4 000 medlemmar. Enkäten riktades till medlemmar som har fått förmåner under perioden 05/22–04/23. Vi tackar alla som svarade!

 

Pålitlighet och servicevänlighet beskriver A-kassan

Enkäten visade att cirka 95 procent av de som svarade anser att A-kassan är en väldigt eller mycket pålitlig aktör. Dessutom beskrev 95 procent av de som svarade A-kassan som sakkunnig och serviceinriktad. Snabbheten fick ett gott eller mycket gott betyg av 82 procent av de som svarade.

60 procent av medlemmarna skulle rekommendera A-kassan för sina vänner eller kollegor. NPS-poängen (Net Promoter Score, skala mellan -100 och +100), dvs. hur sannolikt det är att personen skulle rekommendera A-kassan för andra, är 50. Rekommendationsbenägenheten var högst bland permitterade eller arbetslösa medlemmar, som gav ett NPS-betyg på 57.

 

E-tjänsten fick beröm

A-kassas elektroniska tjänst för att skicka dagpenningsansökningar , bilagor och meddelanden, E-tjänsten, fick utmärkta vitsord i enkäten. Medlemmarna ansåg särskilt att det är enkelt att skicka ansökningar. 87 procent av de svarande gav E-tjänsten det bästa eller näst bästa betyget som helhet. Sms-tjänsten kommande förmånsutbetalningar fick också mycket beröm. E-tjänstens livechatt, som infördes i fjol, fick också ett utmärkt betyg. Vi kommer säkert också att öka användningen av chatten, eftersom den helt klart är en omtyckt serviceform.

Strax under en fjärdedel hoppades att det skulle vara möjligt att boka tid för telefontjänsten för att sköta sina egna ärenden i punkten som kartlade serviceutveckling. Detta är något som vi säkert vi kommer att överväga när vi tittar på kommande utvecklingsmål när det gäller servicen.

76 procent av de som svarade ansåg att A-kassan som helhet var en tydlig kommunikatör, och gav det bästa eller näst bästa vitsordet. 66 procent gav det bästa eller näst bästa vitsordet för kunskap om särdragen i den egna branschen. A-kassan har samlat på sig mycket kompetens om olika branscher, eftersom flera fackförbunds arbetslöshetskassor har gått samman till A-kassan.

Medlemmarna var särskilt nöjda med arbetslöshetskassans kärnuppgift, dvs. behandling och utbetalning av förmåner. A-kassa är en pålitlig och snabb förmånsbetalare: på en skala från 1–5 får kassan ett genomsnitt på 3,5 när det gäller pålitlighet och ett betyg på 3,2 i fråga om hastigheten vid behandling av förmåner. De som är arbetslösa eller permitterade bedömde alla faktorer relaterade till behandling och utbetalning mer positivt än andra.

Åtta av tio nya medlemmar ansåg att det är lätt att bli medlem i kassan och oftast hade de hittat information om kassan via fackförbundet.

 

Sammantaget svarade ett enormt antal medlemmar på enkäten, tack till alla som svarade!