Arbetslöshet kan komma oväntat och inledningen kan väcka många frågor. Våra tydliga anvisningar berättar när och hur du ska anmäla dig som arbetssökande och ansöka om inkomstrelaterad dagpenning. Genom att sköta de grundläggande sakerna i tid och på rätt sätt säkerställer du en smidig utbetalning av dagpenningen.
1. Anmäl dig som arbetssökande
Anmäl dig som arbetslös arbetssökande senast den första arbetslöshetsdagen i Jobbmarknadens E-tjänster (tyomarkkinatori.fi/sv/personkunder).
- Logga in med dina nätbankskoder eller mobilcertifikat.
- Kom ihåg att hålla din arbetssökning i gång enligt arbetskraftsmyndighetens anvisningar.
2. Fyll i ansökan om inkomstrelaterad dagpenning
Fyll i ansökan i A-kassans E-Tjänst (www.a-kassa.fi → E-Tjänsten).
- Den första ansökan kan skickas efter två kalenderveckors arbetslöshet. Fyll i ansökan fram till söndag.
- Fortsättningsansökningar görs för perioder om fyra veckor eller en månad.
- Avsluta alltid ansökan på en söndag om du ansöker för fyra veckor.
3. Se till att du har nödvändiga bilagor
Bilagorna till ansökan kan till exempel vara:
- meddelande om uppsägning eller vid visstidsanställning arbetsavtal eller arbetsintyg
- vid behov löneintyg eller lönekalkyl
- uppgifter om eventuella sociala förmåner
- utredning om inkomster från deltidsarbete, sporadisk eller företagsverksamhet
- ändringsskattekort för förmånen (du kan beställa ett ändringsskattekort direkt i MinSkatt).
De flesta löneuppgifter får vi från inkomstregistret, men om uppgifterna är ofullständiga ber vi dig om kompletterande uppgifter.
Uppgifter från löneskattekortet får vi direkt från skattemyndigheten. Om du använder det när du ansöker om förmånen är källskatten alltid minst 25 procent. Vi rekommenderar därför att du ansöker om ett ändringsskattekort för förmånen så att källskatten görs enligt dess uppgifter.
4. Följ behandlingen av din ansökan
Ansökningarna behandlas i ankomstordning. Du kan följa situationen för din egen ansökan i din E-Tjänst och vid behov beställa ett textmeddelande om utbetalningen.
Kom också ihåg att meddela oss om alla förändringar som kan påverka din rätt till dagpenning (till exempel nytt arbete, förmåner eller ändrade kontaktuppgifter).
Du kan anmäla dig som arbetslös redan innan arbetslösheten börjar
På så sätt säkerställer du att det inte blir fördröjning med utbetalningen.
Se till att du inte står utanför arbetsmarknaden!
Observera att om du har ett avbrott på mer än 6 månader utanför arbetsmarknaden, måste du uppfylla arbetsvillkoret helt på nytt efter att du återvänt till arbetsmarknaden. När arbetet har avslutats ska du vara anmäld som arbetslös arbetssökande inom sex månader, om du inte står utanför arbetsmarknaden av en godtagbar orsak. Sådana orsaker kan till exempel vara heltidsstudier, sjukdom eller familjeledighet. Säkerställ din situation i tid så att du inte förlorar din rätt till dagpenning på grund av frånvaro.
Att bli arbetslös kan kännas som en stor förändring, men du är inte ensam. Vi på A-kassan hjälper dig att trygga din utkomst och stöder även ditt jobbsökande redan från första dagen.
Läs mer
Bekanta dig också med A-kassans sysselsättningstjänster.