Det finns ett serviceavbrott i A-kassas E-tjänst tisdagen den19.11.2024 kl. 18.00-22.00. E-tjänsten kan inte användas under avbrottet. Vi ber om ursäkt för eventuella besvär som avbrottet kan orsaka.

A-kassan logo, vihreä

Ansökningsstatus

Vi uppdaterar ansökningssituationen varje vardagsmorgon.

Beställ betalningsmeddelande per sms

Du kan beställa ett textmeddelande om betalad förmån via E-tjänstens inställningar. Med betalningsmeddelandet via sms får du kännedom om betalningsdagen och summan som utbetalas efter att din ansökan blivit behandlad.

Se tips

19.11.2024 behandlar vi
28.10.

Inkomna första ansökan

3.11.

Inkomna fortsatt ansökan med
arbetsdagar, lön eller ersättning

Beställ betalningsmeddelande per sms

Du kan beställa ett textmeddelande om betalad förmån via E-tjänstens inställningar. Med betalningsmeddelandet via sms får du kännedom om betalningsdagen och summan som utbetalas efter att din ansökan blivit behandlad.

Se tips

Behandlingstid för inkomstrelaterad dagpenning och E-tjänstens meddelanden

Behandlingsstatus uppdaterad 19.11.2024

Nedan kan du se behandlingssituationen för dina första ansökningar, samt ansökningar om fortsatt utbetalning försedda med arbetsdagar, lön eller ersättning och E-tjänstens meddelanden.

I E-tjänsten inställningar lönar det sig att lägga på sms-meddelande av beslut och betalningar,  så att du får besked direkt när ditt ärende går vidare.

Ansökningar

Första ansökan

Behandlingstid i dagar i genomsnitt:

22 dgr
22

Datum för mottagande av ansökningar som är under behandling:

28.10.2024
28.10.2024

Antalet ansökningar som väntar på att behandlas:

1309
1309

Fortsatt ansökan med arbetsdagar, lön eller ersättning

Behandlingstid i dagar i genomsnitt:

16 dgr
16

Datum för mottagande av ansökningar som är under behandling:

3.11.2024
3.11.2024

Antalet ansökningar som väntar på att behandlas:

3036
3036

E-tjänstens meddelanden

Förmånsärenden

Svarstid i genomsnitt:

6 dgr
6

Ankomstdatum för meddelanden som besvaras nu:

13.11.2024
13.11.2024

Medlemsärenden

Svarstid i genomsnitt:

1 dgr
1

Ankomstdatum för meddelanden som besvaras nu:

18.11.2024
18.11.2024

Vanliga frågor

Vi uppdaterar ansökningarnas behandlingssituation varje vardagsmorgon.

Behandlingstid i dagar anger den genomsnittliga tid under vilken ansökan har tagits till behandling räknat från dess ankomstdag.

Nu behandlas datumet påvisar vilken dag inkomna ansökningar som för tillfället behandlas. 

Observera att alla ansökningar inte kan behandlas i samma takt. Behandlingstiderna kan variera beroende på grund av utredning av olika ansökningars tilläggsuppgifter.

Antalet ansökningar som väntar på att behandlas anger antalet ansökningar som finns i kön.

Observera att alla ansökningar inte kan behandlas i samma takt. 

Behandlingstiderna kan skilja sig åt på grund av avvecklingsarbetet för olika ansökningar.

Vi behandlar alla ansökningar i ordningsföljd och så snabbt som möjligt, men på grund av olika ansökningars karaktär kan en del ansökningars behandlingstid vara längre. Största delen av ansökningarnas behandlingstid följer dock den på hemsidan angivna behandlingstiden. 

Ansökningar om fortsatt utbetalning för fyra kalenderveckor med enbart arbetslös tid och som är en direkt fortsättning på föregående ansökan betalar vi med fyra veckors intervall. Dagpenningarna för fortsatta ansökningar betalas inom 1-2 dagar efter ankomsten. Under veckor med söckenhelgdagar kan tidtabellen vara avvikande.

Om en löneutbetalningsdag infaller under tiden för den fortsatta ansökan flyttas den i tabellen ovan till avsnittet ”Fortsatt ansökan med arbetsdagar, lön eller ersättning”.  

Under helgdagar är det bra att vara beredd på en annan betalningsdag än vanligt. 

E-tjänsten är öppen alla dagar dygnet runt, men vi behandlar ansökningar på vardagar.

Vi behandlar ansökningar i den ordning de kommer in. Du får inkomstrelaterad dagpenning på ditt konto tidigast några dagar efter behandlingen. Om vi ​​behöver mer information om ansökan kontaktar vi dig. Du kan kontrollera ankomstdatumet för din ansökan i E-tjänsten.

Vi behandlar ansökningar i den ordning de kommer in.

Behandlingen av ansökan påskyndas av att alla bilagor som behövs för behandlingen har bifogats till ansökan. Du ska skicka bilagorna till kassan via E-tjänsten.

I E-tjänsten inställningar lönar det sig att lägga på sms-meddelande av beslut och betalningar,  så att du får besked direkt när ditt ärende går vidare.

Ankomstdatum för ansökan och betalningsdatum

Måndag

Samma veckas tisdag eller onsdag

Tisdag

Samma veckas onsdag eller torsdag

Onsdag

Samma veckas torsdag eller fredag

Torsdag

Samma veckas fredag eller följande veckas måndag

Fredag

Följande veckas måndag eller tisdag

Lördag

Följande veckas tisdag eller onsdag

Söndag

Följande veckas tisdag eller onsdag

Om du har arbetat eller fått löneinkomst under ansökningstiden är det bra att vara beredd på en längre handläggningstid än ovan.

Behandlingstid för alterneringsersättning

Efter första utbetalningen utbetalas alterneringsersättning i efterskott för perioder på fyra kalenderveckor. Utbetalning sker alla vardagar.

Ifall din alterneringsledighet börjar mitt i en utbetalningsperiod och du har skickat alla nödvändiga uppgifter till kassan utbetalas första alterneringsersättningen tidigast på betalningsdatum för perioden i fråga.

Period (2024)

Betalningsdatum (2024)

11.12.2023 – 7.1.202410.1.2024
8.1. – 4.2.7.2.
5.2. – 3.3.6.3.
4.3. –31.3.3.4.
1.4. – 28.4.30.4.
29.4. – 26.5.29.5.
27.5. – 23.6.26.6.
24.6. – 21.7.24.7.
22.7. – 18.8.21.8.
19.8. – 15.9.18.9.
16.9. – 13.10.16.10.
14.10. – 10.11.13.11.
11.11. – 8.12.11.12.

Betalning av omställningspenning

Utbetalning sker alla vardagar.

 

Följ oss på some