Ansökningsstatus

Vi uppdaterar ansökningssituationen varje vardagsmorgon.

Beställ betalningsmeddelande per sms

Du kan beställa ett textmeddelande om betalad förmån via E-tjänstens inställningar. Med betalningsmeddelandet via sms får du kännedom om betalningsdagen och summan som utbetalas efter att din ansökan blivit behandlad.

Se tips

26.3.2025 behandlar vi
12.3.

Inkomna första ansökan

16.3.

Inkomna fortsatt ansökan med
arbetsdagar, lön eller ersättning

Beställ betalningsmeddelande per sms

Du kan beställa ett textmeddelande om betalad förmån via E-tjänstens inställningar. Med betalningsmeddelandet via sms får du kännedom om betalningsdagen och summan som utbetalas efter att din ansökan blivit behandlad.

Se tips

Behandlingstid för inkomstrelaterad dagpenning och E-tjänstens meddelanden

Behandlingsstatus uppdaterad 26.3.2025

Nedan kan du se behandlingssituationen för dina första ansökningar, samt ansökningar om fortsatt utbetalning försedda med arbetsdagar, lön eller ersättning och E-tjänstens meddelanden.

I E-tjänsten inställningar lönar det sig att lägga på sms-meddelande av beslut och betalningar,  så att du får besked direkt när ditt ärende går vidare.

Ansökningar

Första ansökan

Behandlingstid i dagar i genomsnitt:

14 dgr
14

Datum för mottagande av ansökningar som är under behandling:

12.3.2025
12.3.2025

Antalet ansökningar som väntar på att behandlas:

762
762

Fortsatt ansökan med arbetsdagar, lön eller ersättning

Behandlingstid i dagar i genomsnitt:

10 dgr
10

Datum för mottagande av ansökningar som är under behandling:

16.3.2025
16.3.2025

Antalet ansökningar som väntar på att behandlas:

1596
1596

Ansökningsstatus visas på E-tjänstens startsida och på fliken Statusinformation. De olika behandlingssituationerna är följande:

  • Mottagen
  • Under behandling
  • Väntar på ytterligare utredning
  • Behandlad

När din ansökan har statusen Mottagen betyder det att din ansökan har mottagits och väntar på behandling. Ansökan som är under behandling har redan börjat bearbetas av vår handläggare. Om din ansökan väntar på ytterligare utredning, betyder det att vi väntar på uppgifter från dig, TE-byrån (arbetsmarknadspolitiskt utlåtande), din arbetsgivare, inkomstregistret eller FPA för behandling av din ansökan. Ansökan kan också vänta på flera ytterligare utredningar samtidigt. När din ansökan har statusen behandlad är den klar. Du ser beslutet och betalningsanmälan i E-tjänsten senast följande vardagskväll.

Förklaringar av behandlingsstatus finns i E-tjänsten på fliken Statusinformation bakom infoknappen.

E-tjänstens meddelanden

Förmånsärenden

Svarstid i genomsnitt:

5 dgr
5

Ankomstdatum för meddelanden som besvaras nu:

21.3.2025
21.3.2025

Medlemsärenden

Svarstid i genomsnitt:

1 dgr
1

Ankomstdatum för meddelanden som besvaras nu:

25.3.2025
25.3.2025

Vanliga frågor

Vi uppdaterar ansökningarnas behandlingssituation varje vardagsmorgon.

Behandlingstid i dagar anger den genomsnittliga tid under vilken ansökan har tagits till behandling räknat från dess ankomstdag.

Nu behandlas datumet påvisar vilken dag inkomna ansökningar som för tillfället behandlas. 

Observera att alla ansökningar inte kan behandlas i samma takt. Behandlingstiderna kan variera beroende på grund av utredning av olika ansökningars tilläggsuppgifter.

Antalet ansökningar som väntar på att behandlas anger antalet ansökningar som finns i kön.

Observera att alla ansökningar inte kan behandlas i samma takt. 

Behandlingstiderna kan skilja sig åt på grund av avvecklingsarbetet för olika ansökningar.

Vi behandlar alla ansökningar i ordningsföljd och så snabbt som möjligt, men på grund av olika ansökningars karaktär kan en del ansökningars behandlingstid vara längre. Största delen av ansökningarnas behandlingstid följer dock den på hemsidan angivna behandlingstiden. 

Ansökningar om fortsatt utbetalning för fyra kalenderveckor med enbart arbetslös tid och som är en direkt fortsättning på föregående ansökan betalar vi med fyra veckors intervall. Dagpenningarna för fortsatta ansökningar betalas inom 1-2 dagar efter ankomsten. Under veckor med söckenhelgdagar kan tidtabellen vara avvikande.

Om ansökan har löneutbetalningsdag eller din ansökan har arbetstid flyttas  den i tabellen ovan till avsnittet ”Fortsatt ansökan med arbetsdagar, lön eller ersättning”.  

Under helgdagar är det bra att vara beredd på en annan betalningsdag än vanligt. 

E-tjänsten är öppen alla dagar dygnet runt, men vi behandlar ansökningar på vardagar.

Vi behandlar ansökningar i den ordning de kommer in. Du får inkomstrelaterad dagpenning på ditt konto tidigast några dagar efter behandlingen. Om vi ​​behöver mer information om ansökan kontaktar vi dig. Du kan kontrollera ankomstdatumet för din ansökan i E-tjänsten.

Vi behandlar ansökningar i den ordning de kommer in.

Behandlingen av ansökan påskyndas av att alla bilagor som behövs för behandlingen har bifogats till ansökan. Du ska skicka bilagorna till kassan via E-tjänsten.

I E-tjänsten inställningar lönar det sig att lägga på sms-meddelande av beslut och betalningar,  så att du får besked direkt när ditt ärende går vidare.

Ankomstdatum för ansökan och betalningsdatum

Måndag

Samma veckas tisdag eller onsdag

Tisdag

Samma veckas onsdag eller torsdag

Onsdag

Samma veckas torsdag eller fredag

Torsdag

Samma veckas fredag eller följande veckas måndag

Fredag

Följande veckas måndag eller tisdag

Lördag

Följande veckas tisdag eller onsdag

Söndag

Följande veckas tisdag eller onsdag

Om du har arbetat eller fått löneinkomst under ansökningstiden är det bra att vara beredd på en längre handläggningstid än ovan.

Betalning av omställningspenning

Utbetalning sker alla vardagar.

 

Följ oss på some