A-kassan logo, vihreä

Aktuella nyheter

Läs även dessa

A-kassa, kuvituskuva, jossa työttö istuu jäätelö kädessä.
A-kassa är pålitlig och snabb – Medlemsundersökningen 2024 visar att medlemmarna är nöjda

Nyheter

5.7.2024

A-kassa har genomfört sin årliga undersökning om medlemmarnas nöjdhet och denna gång riktades den till medlemmar som har erhållit förmåner under tiden 05/2023–04/2024. Syftet med undersökningen är att utreda hur nöjda medlemmarna är med kassans verksamhet och att samla in utvecklingstips. Hela 4 154 medlemmar svarade på enkäten och vi vill rikta ett varmt tack till alla som svarade!

Resultaten var mycket positiva: 96 procent av respondenterna upplevde A-kassas pålitlighet som bra eller mycket bra och 90 procent ansåg att kassan agerar snabbt. Detta stärker kassans rykte som en pålitlig och effektiv partner.

 

e-tjänsten och chatten får beröm

Ett flertal intressanta faktorer lyftes fram i undersökningen. Kassans medlemmar var allmänt mycket nöjda med kassans service, vänliga bemötande och sakkunskap. 95 procent av respondenterna hade använt e-tjänsten och särskilt sms-meddelandet om kommande utbetalningar av förmåner fick beröm, betyget var 4,8/5. Sms-meddelandet kan aktiveras i e-tjänsten. Även chatten i e-tjänsten har blivit alltmer populär, jämfört med tidigare år och den snabba svarstiden (4/5), sakkunskapen (4,1/5) och det vänliga bemötandet (4,2/5) värdesattes högt.

 

Tydlig kommunikation och sakkunskap inom olika branscher

A-kassas kommunikation upplevdes som tydlig och fick betyget 4,2/5. Medlemmarna upplevde också att kassan väl känner till de olika branschernas särdrag (4/5). A-kassa har samlat omfattande sakkunskap inom olika branscher, eftersom en fusion mellan ett flertal fackförbunds arbetslöshetskassor har fört med sig kompetens inom många olika branscher. Båda betygen har förbättrats från året innan.

67 procent av medlemmarna rekommenderar A-kassa

Kassans Net Promoter Score (NPS), det vill säga hur sannolikt man skulle rekommendera A-kassa till andra, var 60 (på en skala -100 och +100),, vilket är ett mycket högt betyg. Detta betyder att en stor del av våra medlemmar skulle rekommendera A-kassa till andra. Särskilt medlemmar som var permitterade eller arbetslösa gav ett högt NPS-betyg på 66. Sammanlagt 67 procent av medlemmarna skulle rekommendera A-kassa till sina vänner eller kollegor.

Utvecklingsutsikter inför framtiden

A-kassa fortsätter målmedvetet att utveckla och stärka sin verksamhet och servicekultur, även i framtiden. De utmärkta enkätresultaten ger tydlig respons om att vi är på rätt väg. Vi vill tacka alla våra medlemmar för förtroendet och ett gott samarbete!