Aktuella nyheter

Läs även dessa

Man hittar inte alltid arbete på egen hand – A-kassan och Barona hjälper dig att hitta vägen tillbaka till arbetslivet

Nyheter

26.5.2025

Öppna arbetslöshetskassan A-kassan och Barona, ett företag inom arbetslivstjänster, fortsätter sitt nära samarbete för att kunna erbjuda medlemmarna praktiskt stöd för att hitta arbete. Den skräddarsydda arbetsförmedlingstjänsten, som togs i bruk våren 2025, hjälper A-kassans medlemmar hitta arbetsmöjligheter som passar dem – också sådana de kanske inte själva har kommit att tänka på.

 

Baronas rekryterare kartlägger varje sökandes kompetens på ett omfattande sätt och stöttar de sökande genom att hålla kontakt och sparra dem. Även arbetssökningsplattformen har uppdaterats så att de sökandes profiler mer effektivt än tidigare främjar sysselsättning.

 

Matchningsutmaningen kräver nya lösningar

Det är inte någon självklarhet att arbete och arbetstagare möts, även om det skulle finnas både massor med arbetsplatser och arbetssökande. Många arbetssökande är intresserade av lediga jobb, men ett hinder kan utgöras av till exempel arbetsresans längd eller allt för snävt begränsade önskemål. I den nya verksamhetsmodell som Barona har utvecklat strävar man efter att känna igen hinder för arbetssökning redan i ett tidigt skede och styra de sökande mot ett bredare tankesätt.

 

– När den arbetssökande omsorgsfullt fyller i sin profil och är öppen för olika slags möjligheter ökar chanserna att hitta ett arbete avsevärt. Här vill vi vara ett stöd under hela resan, konstaterar Baronas servicechef Arto Töyrä.

 

Många medlemmar upplever att det är svårt att berätta om sig själv och överlag svårt att söka arbete. Samtidigt söker arbetsgivare efter lämpliga arbetssökande, men matchningen lyckas inte om man inte har tillräckligt med viktig information om de sökandes kompetens eller önskemål.

 

–  Hur kan till exempel en industriarbetare som precis har börjat söka arbete veta vad en rekryterare anser vara viktigt? Här vill vi erbjuda praktisk hjälp. Vi tillhandahåller fungerande verktyg, vägledning och stöd bland annat via våra webbinarier. Man behöver inte alltid vara ensam med att pröva på något nytt, säger A-kassans servicechef Elina Laine.

 

Det kan vara svårt att uttrycka den egna kompetensen i ord

I och med samarbetet har vi lagt märke till att många upplever det som svårt att uttrycka den egna kompetensen i ord. Det är särskilt svårt om man har gjort en lång karriär i ett visst arbete. AI kan vara till hjälp när man vill beskriva sin kompetens och den hittar du också i A-kassans SysselsättningsHjälp.

 

– Ju bättre man kan beskriva din arbetserfarenhet och dina färdigheter, desto enklare är det att särskilja sig från andra sökanden. För rekryteraren är det värdefull information om den sökande kan beskriva sin kompetens på ett mångsidigt sätt, eftersom man då kan hitta även nya branscher och uppgifter där man har nytta av den erfarenhet man har samlat, sammanfattar Töyrä.

 

Den arbetssökandes intresse i fokus för samarbetet

Baronas skräddarsydda arbetssökningstjänst, som riktas till A-kassans medlemmar, är en del av de sysselsättningstjänster som kassan lanserade i början av året. Utöver sysselsättningstjänsten kan medlemmarna dra nytta av SysselsättningsHjälpen och delta i avgiftsfria SysselsättningsWebbinarier, där man i lugn och ro och i egen takt kan utveckla sin egen arbetssökning. Alla A-kassans sysselsättningstjänster har utarbetats just för att medlemmarna inte ska bli ensamma med utmaningarna att söka arbete.

 

– Det viktigaste för oss är att våra medlemmar ska få det stöd de behöver genast när de har blivit arbetslösa. Vi vill erbjuda konkreta verktyg, med vilka de arbetssökande kan gynna sin egen situation, säger A-kassans kassadirektör Sami Aapro.

 

Användningen av den nya tjänsten kräver lite ansträngning – men det är det värt

– Samarbetet med Barona har börjat bra och bland A-kassans medlemmar har funnits sådana som har varit intresserade av att testa den nya arbetsförmedlingstjänsten. En ny tjänst är förstås alltid också en inlärningsprocess: först måste man hitta den, logga in och lära sig använda den. Därför informerar A-kassan aktivt om tjänsten via olika kanaler och uppmuntrar sina medlemmar att ta vara på den här chansen, säger Laine.

 

Användningen av arbetssökningskanalen kräver i början lite tid och ansträngning, men arbetet bär snabbt frukt. När arbetssökningsprofilen på en gång har fyllts i omsorgsfullt och alla dokument har sammanställts blir det märkbart enklare att i fortsättningen söka arbete. Det är också betydligt enklare att i ett senare skede komplettera profilen när det inledande skedet har utförts omsorgsfullt. Baronas rekryterare kan sedan med hjälp av arbetssökningsprofilen ge mer exakta rekommendationer om arbetsplatser och föreslå arbeten som den arbetssökande kanske inte själv ens hade kunnat söka.

 

– Många medlemmar har berättat att redan det att man fyller i profilen har hjälpt dem att strukturera de egna styrkorna och förtydliga deras mål. Att våga pröva på något nytt kan öppna stora dörrar, sammanfattar Laine.

 

Utvecklingen av A-kassans och Baronas samarbete fortsätter och målet är att bygga en modell som ger de arbetssökande långvarig nytta – och samtidigt också svarar mot arbetsmarknadens föränderliga behov.