Regeringen har överlämnat en proposition enligt vilken karenserna kommer att bli ännu stramare än tidigare. Ändringarna gäller karenser i samband med arbetssökning och arbetskraftstjänster. Inga ändringar föreslås gällande karenser som anknyter till annat klandervärt förfarande.
Karens, det vill säga tidsfristen utan ersättning avser den tid, under vilken inkomstrelaterad dagpenning inte utbetalas, även om personen i övrigt skulle vara berättigad till den. Man bör skilja mellan självrisktiden för utkomststöd för arbetslösa och karens. Karens fastställs på grund av brott mot skyldigheterna i lagen om utkomststöd för arbetslösa, medan en självrisktid på sju vardagar alltid fastställs för alla när arbetsvillkoret har uppfyllts och utbetalningen för maximal tid inleds från början.
På vilket sätt skulle lagändringen påverka dem som erhåller inkomstrelaterad dagpenning?
Nuläget
Den nuvarande påföljdshelheten i samband med arbetssökning och arbetskraftstjänster består av fyra steg. Den arbetssökande har råd att begå misstag innan rätten till förmåner går förlorad. I det nuvarande systemet framskrider påföljderna för klandervärt förfarande enligt följande:
- 1:a försummelse inom ett år: inga påföljder.
- 2:a försummelse: förmånen går förlorad för sju kalenderdagar.
- 3:e försummelse: förmånen går förlorad för 14 kalenderdagar.
- 4:e försummelse: för den arbetssökande fastställs en arbetsvillkorsskyldighet på 12 kalenderveckor.
Situationen efter lagändringen
Efter lagändringen skulle påföljderna börja genast efter det första felet. Påföljderna för klandervärt förfarande i det nya systemet skulle vara:
- 1:a försummelse: förmånen går förlorad för sju kalenderdagar.
- 2:a försummelse: för den arbetssökande fastställs en arbetsvillkorsskyldighet på 6 kalenderveckor.
I stället för den nuvarande påföljdshelheten i fyra steg skulle helheten i fortsättningen bestå av två steg.
Genom ändringen betonas den arbetssökandes eget ansvar för att aktivt söka arbete och delta i tillgängliga arbetskraftstjänster. Till följd av ändringen skulle man enklare få karens eller arbetsvillkorsskyldighet. Å andra sidan återinförs rätten till förmåner enklare än idag, eftersom arbetsvillkorsskyldighetens längd skulle förkortas med hälften. I samband med ändringen skulle man införa sms-påminnelser, för att den arbetssökande inte ska glömma tidsfrister och överenskomna möten.
Klandervärt förfarande i samband med arbetssökning och arbetskraftstjänster
Påföljden nu | Påföljden efter lagändringen |
1:a gången under ett år: anmärkning | 1:a gången under ett år: sju dagar karens |
2:a gången under ett år: sju dagar karens | 2:a gången under ett år: arbetsvillkorsskyldighet (rätten återinförs efter sex veckor i arbete) |
3:e gången under ett år: 14 dagar karens | |
4:e gången under ett år: arbetsvillkorsskyldighet (rätten återinförs efter 12 veckor i arbete) |
Enligt regeringens proposition skulle lagändringen träda i kraft 1.1.2026 och den nya lagen skulle tillämpas på det förfarande som har skett 1.1.2026 eller därefter.
Vad kan utgöra klandervärt förfarande i samband med arbetssökning och arbetskraftstjänster?
När man talar om förfarande i samband med arbetssökning och arbetskraftstjänster avses skyldighet att söka arbete och olika skyldigheter enligt arbetskraftsmyndigheten för att bevara rätten till arbetslöshetsförmåner. Klandervärt förfarande kan vara till exempel
- Att inte komma till en överenskommen inledande intervju eller ett samtal om arbetssökning med arbetskraftsmyndigheten
- Att neka till att upprätta en sysselsättningsplan
- Att försumma sysselsättningsplanen (bland annat att inte söka arbete eller att neka till sysselsättningsfrämjande tjänster)
Karenser som inte ändras
Att säga upp sig från ett jobb (arbetets längd över fem dagar) | karens 45 dagar |
Att säga upp sig från ett jobb (arbetets längd högst fem dagar) | karens 30 dagar |
Att inte ta emot ett jobb (arbetets längd över två veckor) | karens 45 dagar |
Att inte ta emot ett jobb (arbetets längd högst två veckor) | karens 30 dagar |