Inkomstrelaterad dagpenning, rörlighetsunderstöd och omställningspenning är skattepliktiga inkomster. A-kassan verkställer förskottsinnehållning på förmånerna utifrån uppgifterna på ditt skattekort.
Det lönar sig att kontrollera din skatteprocent och inkomstgräns särskilt mot slutet av året. Om inkomstgränsen på skattekortet överskrids kan skatt på förmånen innehållas enligt den högre tilläggsprocenten.
Om du har varit medlem i A-kassan sedan början av året får vi uppgifterna på ditt skattekort för lön, som trädde i kraft vid årets början, direkt från Skatteförvaltningen. Du behöver inte skicka skattekortet separat till oss, om du inte vill ändra din skatteprocent.
Om ditt medlemskap har börjat under året ska du bifoga skattekortet till din ansökan. Om du beställer ett nytt skattekort för förmånen från Skatteförvaltningen, välj Öppna arbetslöshetskassan som utbetalare av förmånen. Då får vi det nya skattekortet direkt från Skatteförvaltningen.
Så beskattas förmånen med ett skattekort för lön
Hur mycket skatt som innehålls på förmånen beror på ditt skattekort och på vilken förmån det är fråga om.
- Förskottsinnehållningen på inkomstrelaterad dagpenning och rörlighetsunderstöd är alltid minst 25 procent när ett skattekort för lön används.
- Förskottsinnehållningen på omställningspenning görs enligt tilläggsprocenten på skattekortet för lön.
- Kostnadsersättning som betalas i samband med inkomstrelaterad dagpenning är skattefri inkomst.
Du kan beställa ett ändringsskattekort för förmånen
Om du inte vill att förskottsinnehållningen görs enligt uppgifterna på ditt skattekort för lön kan du beställa ett ändringsskattekort för förmånen från Skatteförvaltningen.
Beställ ändringsskattekortet i Skatteförvaltningens MinSkatt-tjänst. Ange en uppskattning av den inkomstrelaterade dagpenning du kommer att få i det avsnitt som gäller förmåner. Om du ännu inte har fått ett beslut om inkomstrelaterad dagpenning kan du uppskatta dagpenningens belopp med vår dagpenningskalkylator.
Välj Öppna arbetslöshetskassan som utbetalare av förmånen. Då får vi uppgifterna om det nya skattekortet elektroniskt direkt från Skatteförvaltningen inom cirka 1–2 vardagar, och du behöver inte skicka skattekortet separat till oss.
Ändringsskattekortet gäller från den dag då det har kommit in till kassan. Skatteprocenten kan inte ändras retroaktivt.
Mer information och närmare anvisningar finns på Skatteförvaltningens webbplats: vero.fi

Kontrollera också din inkomstgräns
Det lönar sig att kontrollera inkomstgränsen på skattekortet särskilt mot slutet av året. Om inkomstgränsen överskrids innehålls skatt även på den förmån som A-kassan betalar enligt den högre tilläggsprocenten.
Kontrollera din inkomstgräns i Skatteförvaltningens MinSkatt-tjänst och beställ vid behov ett ändringsskattekort för förmånen, där inkomstgränsen motsvarar din uppskattade årsinkomst. Ackumuleringen av inkomster för skattekortet börjar om vid årsskiftet.
I A-kassans e-tjänst kan du kontrollera vilken skatteprocent vi använder. Där kan du också följa hur mycket av inkomstgränsen som har använts.
A-kassans medlemsavgift är avdragsgill i beskattningen
A-kassans medlemsavgift är avdragsgill i beskattningen. Medlemsavgiften syns inte på skattekortet, men enligt Skatteförvaltningen behöver du inte beställa ett nytt skattekort på grund av detta.
A-kassan anmäler automatiskt uppgifterna om de medlemsavgifter du har betalat till Skatteförvaltningen. Uppgifterna beaktas i din förhandsifyllda skattedeklaration, så du behöver inte själv anmäla dem.