Öppna arbetslöshetskassan A-kassan införde den nya digitala tjänsten SysselsättningsHjälpen i april 2025. Tjänsten stöder med hjälp av AI medlemmarna i arbetssökningen, karriärplaneringen och hjälper dem sätta ord på sin egen kompetens. I Hjälpen har också lediga platser integrerats och den kan föreslå lämpliga arbetsplatser enligt användarens profil. För närvarande finns det cirka 13 000 lediga platser i Hjälpen, men inom kort ökar antalet till nästan 20 000 arbetsplatser.
AI-appen har hjälpt arbetslöshetskassan med arbetssökningen i redan fem månader
Efter fem månader har erfarenheterna av appen varit positiva: Enligt A-kassans enkät bedömde 45 procent av de medlemmar som har använt sysselsättningstjänster att SysselsättningsHjälpen har hjälpt dem lite eller mycket.
– A-kassan har många medlemmar som utför praktiska arbeten, där de inte nödvändigtvis varje dag använder dator eller AI. SysselsättningsHjälpens AI-funktioner har ändå ansetts nyttiga, särskilt när man i arbetssökningen måste uttrycka sin egen kompetens i ord. Det kan vara utmanande för den som har arbetat länge med samma arbetsuppgift att beskriva sin egen erfarenhet och Hjälpen kan hjälpa till med att identifiera styrkorna på ett nytt sätt och uttrycka detta i ord. Med hjälp av AI kan den arbetssökande också få en ny synvinkel på de egna möjligheterna, säger A-kassans servicechef Elina Laine.
En ny integration utökar Hjälpen möjligheter
Utvecklingen av tjänsten fortsätter och snart får SysselsättningsHjälpen integrationen Jobly, som ökar antalet lediga platser på plattformen med cirka 50 procent till nästan 20 000. Jobly för med sig särskilt arbetsplatser inom den privata sektorn.
– Arbetsmarknaden förändras snabbt och de lediga platserna blir allt oftare dolda. Ai-baserade lösningar som SysselsättningsHjälpen är nödvändiga för att vi ska kunna hjälpa människor hitta nya möjligheter på en föränderlig arbetsmarknad, säger NeduAI:s verkställande direktör Filip Bovin.
Sysselsättningshjälpen har utarbetats för att underlätta och påskynda arbetssökningen. Tjänsten kombinerar viktiga element i arbetssökningen på en plattform: professionella arbetssökningsdokument, individualiserade arbetsrekommendationer, tips och råd om arbetssökning samt direkt kontakt till olika tjänster inom arbetssökning.
A-kassan har som mål att förkorta arbetslöshetstiden och påskynda övergången till en ny arbetsplats. Sysselsättningshjälpen gör arbetssökningen smidigare, hjälper med att identifiera karriärmöjligheter och erbjuder stöd under hela arbetssökningsprocessen. A-kassans medlemmar får tillgång till SysselsättningsHjälpen via E-tjänsten.
SysselsättningsHjälpen har utarbetats i samarbete med Coolla och NeduAI och är en del av A-kassans mer omfattande sysselsättningstjänster, som även inkluderar Sysselsättnningswebbinarier och Baronas arbetsförmedlingstjänst. Sysselsättningstjänsterna är kostnadsfria för kassans medlemmar.