Aktuella nyheter

Läs även dessa

En noggrant ifylld ansökan gör behandlingen snabbare

Nyheter

28.1.2025

A-kassans mål är att behandla ansökningarna effektivt och betala förmånerna så snabbt som möjligt. En noggrant ifylld ansökan med alla nödvändiga bilagor gör behandlingen snabbare. Här får du några tips om hur du sköter dina ärenden smidigt:

 

1. Fyll i ansökan omsorgsfullt

E-Tjänstens system hjälper dig fylla i ansökan. Infoknapparna (bokstaven ”i” i en cirkel) ger dig mer information och hjälper dig säkerställa att din ansökan innehåller alla nödvändiga uppgifter.

Ansök alltid om dagpenning enligt ansökningsperiod, inte för enskilda dagar. När du fyller i ansökan ska du för ansökningsperioden ange alla agar som arbetslös eller permitterad och de dagar du har arbetat. På så sätt säkerställer du en korrekt och snabb behandling av din ansökan.

Första ansökan:

När du blir arbetslös kan du fylla i din första ansökan redan efter två kalenderveckor. Avsluta ansökan med en söndag. Den första ansökningsveckan behöver inte vara en hel vecka.

Fortsatt ansökan:

Efter den första ansökan är ansökningsperioden alltid antingen fyra kalenderveckor (mån–sön) eller en kalendermånad.

 

2. Lämna in alla nödvändiga bilagor

När du fyller i ansökan ger e-tjänsten dig handledning i vilka bilagor som ska lämnas in. När du lämnar in alla bilagor på samma gång blir behandlingen av din ansökan snabbare.

Nödvändiga:

  • När anställningsförhållandet upphör: Lämna in meddelandet om uppsägning eller en kopia på arbetsintyget.
  • Som permitterad: Lämna in meddelandet om permittering.

Vid behov:

  • Löneintyg: Om vi inte får nödvändiga uppgifter direkt från inkomstregistret.
  • Sociala förmåner: Om du har beviljats en social förmån som inverkar på dagpenningens belopp ska du också lämna in ett beslut om beviljad förmån. Ange också om förmånens storlek har ändrats. Om den sociala förmånen har beviljats av FPA behöver du endast meddela att du har beviljats en förmån.
  • Personligt beskattningsbeslut: Om du har företagsverksamhet ska du lämna in ett personligt skattebeslut för den senaste bekräftade beskattningen.
  • Skattekort: Vi får uppgifterna på skattekortet för lön direkt från skattemyndigheten. Du kan vid behov beställa ett ändringsskattekort för förmånen, varvid förskottsinnehållningen görs enligt uppgifterna på detta kort.

 

Vi kontaktar dig om vi behöver tilläggsinformation.

De bilagor du har skickat till kassan visas på fliken Bilagor i e-tjänsten och genom att klicka på pilen vid varje bilaga kan du också se hur bilagan du har skickat ser ut.

 

3. Följ upp din ansökan i e-tjänsten

Via e-tjänsten kan du se hur behandlingen av din ansökan framskrider och du kan säkerställa att alla nödvändiga bilagor har lämnats in. Samtidigt kan du kontrollera de bilagor du har lämnat in på fliken Bilagor.

 

4. Sköt dina ärenden smidigt i e-tjänsten

E-tjänsten är säker, snabb och kan användas oavsett tid och plats. Logga in med bankkoder eller mobilcertifikat. Du kan också skicka meddelanden och tilläggsutredningar via e-tjänsten. Ansökningar, bilagor och meddelanden som skickas via e-tjänsten kommer genast till kassan och du behöver inte oroa dig för hur posten går eller köa i telefontjänsten. Du kan sköta ärenden när det passar dig bäst.

 

5. Följ upp ansökningsstatus

På vår webbplats hittar du aktuell information om behandlingstiderna. Vi behandlar ansökningarna i den ordning de har inlämnats.

 

6. Tips om vanliga frågor

Du kan också hitta svar på saker du grubblar över på vår webbplats. Där finns en lista med vanliga frågor.

 

Genom att sköta dina ärenden enligt de här tipsen säkerställer du att din ansökan behandlas på snabbt och smidigt som möjligt. Tack för ditt samarbete!