eAsioinnissa on huoltokatko ti 15.10.2024 klo 18.00-22.00. eAsiointia ei voi käyttää katkon aikana. Pahoittelemme katkoksesta mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.

Palvelumme on tällä hetkellä ruuhkautunut. Puhelinpalvelumme on poikkeuksellisesti suljettuna tiistaina 15.10.2024, jotta voimme keskittää resurssejamme hakemusten käsittelyyn ja nopeuttaa käsittelyaikoja. Pahoittelemme mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.

A-kassan logo, vihreä

Blogi

Lue myös nämä

Elinan profiilikuva
Työllisyyspalvelut kassoille: Mitä uudistus tuo mukanaan?

Blogi

26.8.2024

- Elina Laine

 

Työllisyyspalveluja ollaan uudistamassa merkittävällä tavalla: työttömyyskassat voivat jatkossa tarjota myös työllisyyttä tukevia palveluita jäsenilleen. Tämän mahdollistava lakimuutos hyväksyttiin eduskunnassa kesäkuussa, ja kassat valmistautuvat parhaillaan palvelujen tarjoamiseen.

Työllisyyspalveluiden tarjoaminen on kassoille vapaaehtoista. Meillä A-kassassa niiden käyttöönotto on itsestään selvä valinta, sillä haluamme panostaa jäsenten palveluun, säilyttää korkean jäsentyytyväisyyden ja tavoitella kasvua suurten työttömyyskassojen joukossa. Otamme palvelut käyttöön vuoden 2025 alusta lähtien.

 

Miksi tämä muutos on merkittävä?

Työllisyyspalvelut ja työttömyysturvapalvelut ovat termeinä samankuuloisia ja saattavat helposti mennä sekaisin. Kyse on kuitenkin täysin eri toiminnoista ja aiemmin työllisyyspalvelut olikin suljettu tiukasti pois työttömyyskassojen tarjoamista palveluista.

Työllisyyspalveluita ovat tarjonneet pääasiassa työ- ja elinkeinotoimistot, kaupungit, kunnat sekä erilaiset kansalaisjärjestöt ja yhdistykset, kuten ammattiliitot. Nyt työttömyyskassoilla on mahdollisuus liittyä tähän joukkoon ja tarjota työllisyyspalveluja suoraan jäsenilleen.

Uudistus vaatii uutta asennetta ja valveutuneisuutta tilanteessa, jossa työllisyyspalveluiden kenttä on suuressa myllerryksessä. Myös uudet työllisyysalueet aloittavat 2025 alussa, ja onnistuminen työllisyydenhoidossa on aina yhteistyön tulos.

 

Mitä työllisyyspalvelut käytännössä ovat?

Työllisyyspalvelut voivat olla hyvin moninaisia. Työttömyyskassojen rooliin soveltuvat luontevasti lähellä työmarkkinoita olevien työnhakijoiden palvelut. A-kassassa aiomme keskittyä erityisesti neuvonta- ja ohjauspalveluihin. Tämä tarkoittaa, että jäsenet saavat apua esimerkiksi työnhaussa, CV:n ja hakemusten laatimisessa sekä urasuunnittelussa. Suunnitteilla on tekoälyavusteisen botin käyttöönotto jäsenten eAsioinnissa ja webinaarien tarjoaminen.

 

Vuoden 2025 alusta tarjoamme A-kassassa seuraavia palveluita:

  • Neuvonta- ja ohjauspalvelut: Oikea-aikainen ohjaus on keskeinen keino auttaa jäseniä työllistymään.
  • Tekoälyavusteinen botti: Tämä helpottaa ja nopeuttaa jäsenten asiointia.
  • Webinaarit: Koulutuksia ja tietoiskuja eri työllistymiseen liittyvistä aiheista.

 

Miten uudistus vaikuttaa jäseniin?

Jäsenten kannalta merkittävin muutos on se, että he voivat nyt saada kassalta entistä kattavampaa ja oikea-aikaisempaa tukea työllistymiseen. Kassa ei ainoastaan maksa työttömyysetuuksia ja neuvo näissä asioissa, vaan se auttaa jäseniä myös työllistymisessä ja työllistymisvalmiuksien kehittämisessä. Tämä on erityisen tärkeää niille, jotka tarvitsevat apua työnhaun eri vaiheissa. Parhaassa tapauksessa jäsen saa työttömyyskassasta juuri sen oikean vinkin, joka ohjaa häntä eteenpäin kohti uutta työpaikkaa.

 

Parhaassa tapauksessa jäsen saa työttömyyskassasta juuri sen oikean vinkin, joka ohjaa häntä eteenpäin kohti uutta työpaikkaa.

 

Mikä oikea-aikaisuus?

Oikea-aikaisuus on ollut työllisyyspalveluiden ongelma, samalla lailla kuten työmarkkinoita on vaivannut kohtaanto-ongelma, jossa työttömät ja avoimet työpaikat eivät kohtaa. Työllisyyspalvelut on suunniteltu vastaamaan erilaisten ihmisten tarpeisiin eri elämän- ja työttömyyden tilanteissa. Esimerkiksi 27-vuotiaalla teatteritaiteen maisterilla Tampereelta ja 53-vuotiaalla metallityöntekijällä Nurmeksesta on erilaiset tarpeet ja haasteet, vaikka molemmat olisivatkin juuri jääneet työttömiksi.

Työttömyyskassat pyrkivät ratkaisemaan oikea-aikaisuuden ongelmaa tavoittamalla jäsenensä ajoissa. Pitkittynyt työttömyys vaikeuttaa työn saamista, ja yli kolmen kuukauden työttömyys lisää pitkäaikaistyöttömyyden riskiä. Ohjaamalla työttömäksi jääneet jäsenet oikeisiin palveluihin, kuten kassan omiin, työllisyysalueiden tai liittojen tarjoamiin, voidaan ehkäistä pitkäaikaistyöttömyyttä.

Kyselytutkimusten mukaan työttömät kaipaavat eniten apua työpaikan löytämisessä. Työ on työttömille se ensisijainen tavoite, ja monet pitävät muita kuin suoraan työllistymistä edistäviä palveluita epäolennaisina. Työnhaku on eri asia kuin työnteko ja voi olla haastavaa jopa pitkän linjan kokeneille ammattilaisille, mikä voi pitkittää työttömyyttä. Tämän tarpeen tunnistaminen onkin keskeistä työllisyyspalveluiden kehittämisessä.

 

Entistäkin parempaa palvelua jäsenille

Työllisyyspalvelujen tarjoaminen antaa työttömyyskassoille erinomaisen mahdollisuus olla entistäkin paremmin jäsentensä tukena. Etuuksien maksaminen ja neuvonta säilyvät edelleen kassojen ydintehtävinä, mutta lisäksi saamme uuden tehtävän, joka vaatii kassoilta aivan uutta näkökulmaa. Työllisyyspalveluiden tarjoaminen ei rajoitu vain muutamille henkilöille, vaan koskettaa kassojen koko henkilöstöä.

 

Alkuperäinen teksti on julkaistu TYJ:n Blogissa

Elinan profiilikuva

Elina Laine

Palvelupäällikkö