Vår kundtjänst är stängd från fredag ​​till måndag 29 mars - 1 april. E-tjänstens chatt stänger torsdagen den 28 mars. kl. 14:00. Glad påsk!

A-kassan logo, vihreä

Aktuella nyheter

Läs även dessa

Har du redan tagit i bruk E-tjänstens elektroniska beslut och betalningsmeddelanden?

Nyheter

9.3.2023

Genom att beställa ett elektroniskt beslut i E-tjänsten kan du omedelbart se det när ansökan har behandlats och beslutet om inkomstrelaterad dagpenning har utfärdats. Beslutet skickas då inte längre per post. Det är även möjligt att beställa betalningsmeddelanden som sms-anmälan.

När du beställer ett elektroniskt beslut får du information om beslutet antingen med ett sms eller via e-post. Du får informationen med ett sms om du har valt detta som leveranssätt för betalningsmeddelanden. I annat fall får du informationen via e-post.

Beslutet ska öppnas i E-tjänsten inom sju dagar efter utfärdandet, annars skickas beslutet till dig per post. Detta beror på att arbetslöshetskassan har skyldighet gentemot medlemmarna att meddela beslut. Kom alltså ihåg att öppna och läsa beslutet som du fått i E-tjänsten inom en vecka.

Om du tänker överklaga ett elektroniskt utfärdat beslut börjar tidsfristen på 30 dagar när du har öppnat beslutet i E-tjänsten.

Hur beställer man ett elektroniskt beslut?

Det är enkelt att beställa ett elektroniskt beslut.

  1. Logga först in på E-tjänsten med dina bankkoder
  2. Gå till menyn Inställningar på E-tjänstens startsida
  3. Välj “E-tjänsten” vid punkten Leveransmetod för beslut
  4. Kom ihåg att till slut klicka på ”Spara” -knappen.

E-tjänsten föreslår också att du väljer hur beslutet skickas i slutet av ansökan, om du inte har redan valt elektroniskt beslut.

Du kan läsa elektroniska beslut som du får i E-tjänsten. Vid behov kan du ladda ner beslutet på din dator eller mobiltelefon som en PDF-fil. PDF-filen kan också skrivas ut.