På grund av systemavbrotten stängs vår kundtjänst fredagen den 20.12.2024 och öppnar torsdagen den 2.1.2025. Vi ber om ursäkt för eventuella besvär detta kan orsaka.

Aktuella nyheter

Läs även dessa

Utgifterna för inkomstrelaterad dagpenning ökade med över 30 procent

Nyheter, Statistik

15.5.2024

I april erhöll 13,4 procent av alla kassans medlemmar inkomstrelaterad dagpenning från Öppna arbetslöshetskassan. Antalet mottagare stannade på samma nivå som i mars. Jämfört med ifjol har dock antalet mottagare ökat betydligt, med upp till 30,5 procent jämfört med april ifjol. I april steg utgifterna för inkomstrelaterad dagpenning till 48,1 miljoner euro och var därmed 32,1 procent högre än vid motsvarande tidpunkt ifjol.

 

 

32 619 medlemmar fick i april inkomstrelaterad dagpenning från Öppna arbetslöshetskassan, vilket är något fler än i mars. Jämfört med april ifjol har antalet mottagare ökat betydligt, med upp till 30,5 procent, eftersom motsvarande antal för ett år sedan var 24 986. I motsats till ifjol, när antalet mottagare började minska efter mars och fortsatte att minska ända fram till juli, har antalet mottagare i år förblivit högt under hela början av året. Antalet mottagare har dock börjat öka något långsammare.

 

Av de som erhöll inkomstrelaterad dagpenning var 43,7 procent permitterade, vilket är 1,2 procentenheter högre än i mars. Andelen som erhöll dagpenning under permittering var alltså fortfarande stor. Andelen permitterade har förblivit stor sedan förra hösten och översteg under hela början av år 2024 gränsen på 42 procent. Andelen som erhöll jämkad dagpenning har samtidigt förblivit på 13 procent.

Utgifterna för inkomstrelaterad dagpenning ökade

Den tydligt nedåtgående trend i utgifterna för inkomstrelaterad dagpenning som inleddes i början av året avbröts i april, när utgifterna ökade med 3,4 miljoner euro, jämfört med den föregående perioden. I april steg utgifterna för inkomstrelaterad dagpenning till 48,1 miljoner euro, vilket är 32,1 procent mer än vid motsvarande tid ifjol. Utgifterna för inkomstrelaterad dagpenning ifjol ökade måttligt från årets början fram till mars, varefter de började minska och fortsatte att minska fram till juli. Utvecklingen för utbetald inkomstrelaterad dagpenning i år har under början av året gått i en helt annan riktning än ifjol.

 

Den nedåtgående trenden för utbetalda dagar avbröts

Den nedåtgående trenden från början av året för antalet utbetalda dagar avbröts i april, när antalet utbetalda dagar ökade till 19 dagar. Det är 1,1 dagar mer än i mars. Motsvarande utveckling i antalet dagar sågs i början av förra året, men då inföll utgiftstoppen i maj.

 

I april inlämnades sammanlagt 40 420 ansökningar om inkomstrelaterad dagpenning till A-kassa, vilket är över 500 ansökningar mer än i mars och 29 procent mer än i april ifjol. De flesta av de inlämnade ansökningarna, det vill säga 61,8 procent var ytterligare ansökningar. Andelen första ansökningar ökade från mars till april med 0,9 procentenheter och var nu 8,8 procent. Ansökningarna om jämkad dagpenning utgjorde 29,4 procent av alla ansökningar.

 

Även om antalet ansökningar är stort, förkortades A-kassas behandlingstider åter i april. Handläggningstiden för första ansökningar uppgick i april till i genomsnitt 8,6 dagar, vilket innebär att behandlingstiden förkortades med 2,7 dagar från behandlingstiden i mars. Behandlingstiden för ansökningar om jämkad dagpenning förkortades något från föregående månad. Behandlingstiden för dessa var nu 5,1 dagar.

 

Kundtjänsten fick rikligt med positiv respons

Telefontjänsten fick i april sammanlagt 7 870 samtal, som i genomsnitt besvarades på 2 minuter och 25 sekunder. Baserat på en responsenkät för telefontjänsten var 73 procent av respondenterna mycket nöjda och 19 procent ganska nöjda med A-kassans service.

 

Via e-tjänsten kom i mars 4 918 meddelanden, vilket är 6 procent mindre än i mars. I april fördes sammanlagt 1 131 diskussioner i e-tjänstens chatt. Kötiden var i genomsnitt 39 sekunder och diskussionstiden 10 minuter och 43 sekunder. Baserat på en responsenkät för chatt-tjänsten var 73 procent av respondenterna mycket nöjda och 16 procent ganska nöjda med A-kassans service.

 

De månadsvisa statistiksammanfattningarna finns på A-kassans webbplats