Anmäl dig till TE-byrån som arbetslös arbetssökande
Fyll i en ansökan i E-tjänsten
Om du har blivit arbetslös, läs först de korta instruktionerna nedan, som hjälper dig att komma igång. Du hittar ytterligare information efter de korta instruktionerna.
Om du har blivit arbetslös:
1. Anmäl dig till AN-byrån som arbetslös arbetssökande
2. Fyll i en ansökan om dagpenning i A-kassans E-tjänst
3. Lägg till bilagor i din ansökan
4. Skicka ansökan efter att ansökningsperioden gått ut
5. Lämna in uppgifter som saknas
6. Meddela oss om ändringar
Ansökningsstatus visas på E-tjänstens startsida och på fliken Statusinformation. Du kan se aktuell behandlingsstatus för ansökningarna här.
Ansök om inkomstrelaterad dagpenning elektroniskt i vår E-tjänst.
Bifoga bilagor till ansökan i vår E-tjänst. Du kan skicka in en ansökan även om du ännu inte har alla bilagor tillgängliga. Vi kan emellertid inte behandla din ansökan förrän du har skickat in alla nödvändiga bilagor:
Bifoga till din ansökan uppgifter som behövs för behandlingen. Om förhållandena som påverkar din rätt till dagpenning förändras, vänligen meddela oss omgående. Bilagorna behöver inte vara original, kopior är tillräckliga. Vi accepterar också till exempel en bild av en bilaga som tagits med mobiltelefon, om den visar den information vi behöver..
Skicka bilagorna till oss så snart du har fått dem. Bilagor som skickas via E-tjänsten kommer till oss omedelbart. Vårt personuppgiftsbiträde kontaktar dig om vi behöver ytterligare information för att behandla din ansökan.
Meddelande om uppsägning
Om din tillsvidareanställning har upphört, ska du skicka oss en kopia av uppsägningen.
Skattekort
Vi får skattekortsuppgifterna direkt från skattemyndigheten. Vi rekommenderar att du ansöker om ett ändringsskattekort för förmånen, i vilket fall skatt kommer att hållas inne enligt dess information. Om du använder ett löneskattekort när du ansöker om en förmån, är källskatten alltid minst 25 procent. Du kan beställa ett ändringsskattekort för förmånen från Skatteförvaltningens MinSkatt-tjänst. I MinSkatt-tjänsten kan du skicka ändringsskattekortet elektroniskt direkt till oss genom att välja Öppna arbetslöshetskassan som betalare av förmånen.
Personligt skattebeslut
Om du har företagsverksamhet, lämna in till oss ett personligt skattebeslut om den senast bekräftade beskattningen. Lämna också in specifikationsdelen av skattebeslutet om du är aktieägare i ett aktiebolag eller kooperativ eller delägare i ett handelsbolag eller kommanditbolag. Om du är delägare i ett dödsbo, ska du utöver det personliga skattebeslutet även lämna in dödsboets skattebeslut.
Sociala förmåner
Om du får en social förmån som påverkar dagpenningens storlek (t.ex hemvårdsstöd, delinvalidpension eller partiell vårdpenning), lämna in ett beslut om beviljande av förmånen till oss. Kom också ihåg att meddela om förändringar i förmånsbeloppet. Om FPA har beviljat den sociala förmånen räcker det med en anmälan om förmånen, till exempel i tilläggsuppgifterna i ansökan om dagpenning.
Löneuppgifter
Du behöver inte skicka något löneintyg, eftersom vi får löneuppgifterna direkt från inkomstregistret. Om uppgifterna i inkomstregistret är ofullständiga, kan vi dock be dig skicka till exempel ett löneintyg eller en lönekalkyl.
Exempel: Om du ansöker om dagpenning för fyra kalenderveckor 5.4.-2.5.2021 kan du skicka ansökan till kassan tidigast söndagen den 2.5.2021.
Vårt personuppgiftsbiträde kontaktar dig om vi behöver ytterligare information för att behandla din ansökan. Skicka in eventuella bilagor som saknas eller ytterligare förtydliganden som vi har begärt via vår E-tjänst.
Kom ihåg att underrätta oss om ändringar som påverkar din rätt till dagpenning och om ändrade person- och kontaktuppgifter.
Meddela oss genast om förändringar i din situation som påverkar rätten till dagpenning eller utbetalning av dagpenning. Håll även dina egna uppgifter uppdaterade för behandling av ansökan. Ändringar kan anmälas via E-tjänsten eller per post. Vissa uppgifter kan även anmälas genom att ringa vårt servicenummer.
Om du eller din make/maka får hemvårdsstöd, ska detta anges i ansökan. Om din make eller maka får hemvårdsstöd ska du ange detaljerad information om din makes eller makas eventuella arbete och studier samt om vem som sköter barnet. Meddela även om ändringar i hemvårdsstödet eller ifall stödet upphör. Beslut om hemvårdsstöd behöver inte skickas till oss.
Skicka beslutet om beviljande av pension till oss antingen via E-tjänsten eller per post. Ett nytt beslut årligen om pensionens storlek på grund av indexgranskning behöver du inte skicka. Uppgifterna får vi direkt från inkomstregistret. Om du får partiell förtida ålderspension behöver beslutet om beviljande av pension inte skickas till oss. Partiell förtida ålderspension påverkar inte utbetalningen av inkomstrelaterad dagpenning.
Meddela oss med din ansökan om din permittering upphör. Om du börjar ett heltidsjobb som varar mer än två veckor, meddela det till AN-byrån. Meddela att du börjar arbeta även i din sista ansökan om dagpenning.
Om din permittering slutar med uppsägning, skicka oss en kopia av meddelandet om uppsägning. Vi får löneuppgifter från inkomstregistret. Om uppgifterna i inkomstregistret är ofullständiga kan vi dock be dig om löneuppgifter fram till slutet av anställningsförhållandet. Meddela också AN-byrån om att anställningen upphör.
Ifall du börjar få ålderspension eller annan förmån som förhindrar utbetalning av dagpenning bör du anmäla detta till oss senast i samband med din sista ansökan om dagpenning.
Om du är sjuk i över tio dagar ska du ansöka om sjukdagpenning hos FPA. Anmäl ditt insjuknande i ansökan. Ange också i ansökan om du har ansökt om sjukdagpenning hos FPA. Sjukdagpenningens självrisktid är dagen för insjuknande och därpå följande nio dagar (medräknat lördagar).. Vid olycksfall eller samma sjukdom inom 30 dagar är självrisktiden en dag. Vi kan utbetala inkomstrelaterad dagpenning för sjukdagpenningens självrisktid, ifall du fått arbetslöshetsförmån omedelbart innan du insjuknade. Läs mer om insjuknande vid arbetslöshet här.
Kontonummer
Du kan ange ett nytt kontonummer i E-tjänsten, skriva det i din ansökan eller skicka det skriftligen per post. Förändring av kontonummer kan inte meddelas per telefon.
Uppgifter om barn
Meddela oss födelsedatum för dina under 18-åriga försörjda barn för vilka du ansöker om barnförhöjning. Retroaktivt kan du få barnförhöjning för högst tre månader.. Du har rätt till barnförhöjning för din makes/makas/sambos under 18-åriga barn som bor i samma hushåll från och med inflyttningsdagen. Om ni flyttar ifrån varandra, ska detta meddelas till oss utan dröjsmål. Du har rätt till barnförhöjning för eget försörjt barn fram till dess att barnet fyller 18 år.
Kontaktuppgifter
Adressändring eller ändrat telefonnummer kan du anmäla till oss via E-tjänsten, genom att ange uppgifterna under tilläggsuppgifter i fortsatt ansökan eller genom att ringa servicenumret.
Postadress:
Hagnäskajen 1
PB 116, 00531 Helsingfors