A-kassan tärkein tehtävä on tarjota jäsenilleen turvaa työttömyyden ajalle. Mutta entä jos voisimme tarjota vielä jotakin enemmän? Uusilla työllisyyspalveluillamme haluamme auttaa jäseniämme myös palaamaan työelämään nopeammin ja löytämään juuri heille sopivia työmahdollisuuksia.
Työllisyyspalveluita tarjoaa jo nyt moni taho, kuten työllisyysalueet, ammattiliitot ja järjestöt. Palvelut voivat osin mennä päällekkäin, sillä tarjontaa on runsaasti ja tilanteita yhtä monta kuin työnhakijoita. Osa palveluista on digitaalisia, osa henkilökohtaisia – ja ne vaihtelevat valmiista ratkaisuista yksilöllisiin. Palvelujen hyödyntäminen voi vaatia aktiivisuutta ja kärsivällisyyttä, sillä kokonaisuus ei aina ole käyttäjälle yksinkertainen.
Miksi A-kassa tarjoaa työllisyyspalveluja?
Työnhaku voi olla todella monimutkaista ja kuormittavaa – etenkin, kun tarjolla olevat palvelut ovat hajallaan ja vaikeasti löydettävissä. Me haluamme tehdä jäsentemme työnhausta sujuvampaa. A-kassan työllisyyspalvelut ovat keskitetysti digitaalisessa TyöllisyysApuri-alustassa, joka kokoaa yhteen kaikki työllistymistä tukevat palvelumme. Tällä yhdellä alustalla ne ovat helposti, selkeästi ja aina saatavilla.
Me haluamme tehdä jäsentemme työnhausta sujuvampaa.
Mitä palveluita on tarjolla?
TyöllisyysApuri on kaikkien jäsenten käytettävissä eAsioinnin kautta. Sen avulla voit:
- laittaa CV:si ja hakemuksesi kuntoon
- kartoittaa osaamistasi ja työmahdollisuuksiasi
- saada ehdotuksia sinulle sopivista työpaikoista
- tutustua webinaareihin ja muihin hyödyllisiin sisältöihin
- ohjautua myös oman ammattiliittosi palveluihin, jos sellaisia on tarjolla
Baronan työnvälitys on uusi palvelu, joka on kehitetty nimenomaan A-kassan jäsenille. A-kassalle kiinnitetyt rekrytoijat auttavat löytämään sopivia tehtäviä laaja-alaisesti eri aloilta ja myös oppisopimuskoulutuksiin ja rekrytoiviin koulutusohjelmiin on mahdollista hakea. Baronan palvelussa hyödynnetään jäsenten taustatietoja ja osaamista aidosti yksilöllisesti.
Webinaarit puolestaan tarjoavat jäsenille ajankohtaista tietoa työnhausta, vinkkejä osaamisen sanoittamiseen ja uusia näkökulmia urasuunnitteluun. Sisällöt on suunniteltu erityisesti A-kassan jäsenistön aloille sopiviksi. Jokainen jäsen löytää varmasti jonkin webinaarin, josta on juuri hänelle hyötyä.
Jos jäsen kuuluu taustaliittoon, joka tarjoaa omia työllisyyspalveluja, löytyy TyöllisyysApurista tieto näistä palveluista sekä linkki niiden käyttöön. Tarvittaessa kassan puhelinpalvelu neuvoo, mistä ja miten liiton palvelut löytyvät.
Onko tämä kaikki pysyvää?
Sekä TyöllisyysApuri että Baronan kanssa toteutettava työnvälityspalvelu ovat alkuvaiheessa pilottihankkeita. Kuuntelemme jäsenistömme palautetta ja kehitämme palveluja kokemusten pohjalta. Tavoitteena on, että nämä palvelut vakiintuvat osaksi A-kassan tarjontaa ja tukevat jäseniä työnhaussa vielä pitkälle tulevaisuuteen.
A-kassa haluaa olla mukana tukemassa jäsentensä työllistymistä – heti työttömyyden alusta alkaen.
Miksi tämä on meille tärkeää?
Koska jokaisen jäsenen tilanne on erilainen, haluamme tarjota joustavia, helposti saavutettavia työkaluja ja tukea. Lyhyesti sanottuna: A-kassa haluaa olla mukana tukemassa jäsentensä työllistymistä – heti työttömyyden alusta alkaen. Rahallinen turva on tärkeää, mutta uuden työn löytäminen on yhtä olennaista.