Asiakaspalvelumme suljetaan järjestelmäkatkosten vuoksi perjantaina 20.12.2024 ja avataan torstaina 2.1.2025. Pahoittelemme tästä mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.

Lue myös nämä uutiset

Näin asioit tietoturvallisesti

Uutiset

9.10.2024

Tietoturva on ollut viime aikoina paljon esillä mediassa, kun on paljastunut useita tietovuotoja ja erilaisia tietojen kalasteluyrityksiä. Nämä tapaukset ovat koskettaneet monia yksityishenkilöitä ja herättäneet huolta siitä, voiko verkossa enää asioida turvallisesti. Me A-kassassa tiedostamme tietoturvariskit ja teemme parhaamme minimoidaksemme ne ennakoimalla ja varautumalla mahdollisimman hyvin. Tietoturvan varmistaminen ei kuitenkaan ole pelkästään meidän vastuullamme, vaan jokaisen on myös huolehdittava itse oman asiointinsa turvallisuudesta.

 

Mitä tietoturva sitten tarkoittaa? Tietoturva kattaa toimenpiteet, joilla suojataan tiedot ja tietojärjestelmät vahingoilta, luvattomalta käytöltä ja tietovuodoilta. Tekninen toteutus ei pelkästään riitä, vaan jokaisen on henkilökohtaisesti huolehdittava, ettei esimerkiksi jaa omia pankkitunnuksiaan tai omia tietojaan varomattomasti tai liian luottavaisesti.

 

Tietoturvallinen asiointi on meille A-kassassa erittäin tärkeää ja olennainen osa laadukasta palveluamme. Käsittelemme jäsentemme tietoja vastuullisesti ja noudatamme tarkasti tietoturvaa koskevia lakeja ja säädöksiä, kuten tietosuojalakia. Voit asioida kanssamme turvallisesti käyttämällä sähköisiä suojattuja palvelukanaviamme.

 

A-kassa ei koskaan lähetä linkkejä sähköpostilla tai tekstiviestillä. Emme myöskään pyydä sinua kertomaan omia tunnuksiasi meille. Mikäli saisit tällaisen pyynnön, pyydämme sinua olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme asian selvittämiseksi.

 

Sähköinen eAsiointi-palvelu

Suosittelemme ensisijaiseksi asiointikanavaksi eAsiointia. Palvelu tarjoaa helpon ja tietoturvallisen tavan hoitaa kaikki työttömyysetuuteesi liittyvät asiat sähköisesti yhdessä paikassa, silloin kun se sinulle parhaiten sopii. eAsioinnin Liitteet-välilehden kautta voi toimittaa meille myös nopeasti ja turvallisesti liitteitä hakemuksesi.

Asiointipalvelun käyttö edellyttää vahvaa sähköistä tunnistautumista. Voit tunnistautua palveluun pankkisi myöntämillä henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla, puhelinoperaattorisi mobiilivarmenteella tai Digi- ja väestötietoviraston varmennekortilla.

 

eAsioinnin viestipalvelu

Kirjauduttuasi eAsiointiin voit käyttää sähköisen palvelumme viestintätoimintoa lähettääksesi tietoturvallisesti viestejä A-kassalle ja vastataksesi meiltä saamiisi viesteihin. Kun vastaanotat viestin eAsioinnissa, järjestelmä lähettää sinulle automaattisesti heräteviestin joko sähköpostiisi tai matkapuhelimeesi, jos yhteystietosi ovat ajan tasalla. Voit tarkistaa ja tarvittaessa päivittää yhteystietosi suoraan eAsioinnissa.

 

Henkilökohtainen chat-palvelu

Chat-palvelumme on käytettävissä joka arkipäivä kello 8.30–15.00 sähköisen eAsiointi-palvelumme kautta. Tunnistautumisen myötä chat tarjoaa henkilökohtaista ja kohdennettua asiakaspalvelua, joka on verrattavissa puhelinpalvelumme.

 

Puhelinpalvelu

Soittaessasi A-kassan puhelinpalveluun, varmistamme henkilöllisyytesi tunnistetietojen avulla. Jos me soitamme sinulle, varmistamme myös, että olemme yhteydessä oikeaan henkilöön.

 

A-kassan henkilökohtainen asiakaspalvelu edellyttää aina tunnistautumista. Ilman tunnistautumista voimme tarjota vain yleisluonteista neuvontaa. Sosiaalisen median kanavissa voimme neuvoa vain yleispätevissä asioissa. Ethän myöskään lähetä meille liitteitä tai muita henkilökohtaisia tietojasi sosiaalisen median kanavien kautta.

 

Lisätietoja:

eAsiointi, sähköinen asiointipalvelu

Chat- ja puhelinpalvelu

Muistilista turvalliseen asiointiin

  • Muista aina kirjautua ulos: Kun olet hoitanut asiasta loppuun eAsioinnissa, varmista aina, että kirjaudut ulos järjestelmästä. Tämä estää muita käyttämästä tiliäsi, jos jätät tietokoneesi tai mobiililaitteesi ilman valvontaa.
  • Älä jaa käyttäjätunnuksiasi tai salasanojasi muille: Pidä kirjautumistietosi aina omana tietonasi. Älä koskaan anna pankkitunnuksiasi tai salasanojasi muiden henkilöiden käyttöön.
  • Vältä yhteisten tai julkisten koneiden käyttöä: Jos mahdollista, vältä asiointia palveluissa yhteisillä tai julkisilla tietokoneilla. Jos joudut käyttämään yhteistä konetta, varmista, että kirjaudut ulos kaikista palveluista ja suljet selaimen, kun olet valmis.
  • Varmista, että käytät turvallista verkkoyhteyttä: Käytä suojattua ja luotettavaa verkkoyhteyttä, erityisesti silloin kun käsittelet arkaluontoisia tietoja. Vältä julkisten Wi-Fi-verkkojen käyttöä tai käytä VPN-yhteyttä niiden kanssa.
  • Ole valppaana epäilyttävien viestien varalta: Ole tarkkana sähköpostien ja tekstiviestien kanssa, jotka vaikuttavat epäilyttäviltä tai joissa pyydetään henkilökohtaisia tietoja. Työttömyyskassa ei koskaan kysy tunnuksiasi tai salasanojasi viesteillä. Jos saat epäilyttävän viestin, älä klikkaa linkkejä tai anna tietojasi. Voit aina varmistaa kirjautumalla eAsiointiin, oletko saanut viestin. Ilmoita kassalle, jos saat kassan nimissä kalasteluviestin.
  • Päivitä ohjelmistot ja laitteet säännöllisesti: Varmista, että käyttämäsi laitteet ja ohjelmistot ovat ajan tasalla. Asenna säännöllisesti päivitykset ja tietoturvakorjaukset, jotta suojautuminen mahdollisilta tietoturvauhilta on kunnossa.