Työttömyyskassojen toimintakenttä on muuttunut huomattavasti viimeisen parinkymmenen vuoden aikana. Olen työskennellyt työttömyysturvan parissa 23 vuotta, ja tänä aikana työttömyyskassojen määrä on kutistunut huomattavasti. Työurani alussa kassoja oli noin kolminkertainen määrä nykytilanteeseen verrattuna. Sisältä tapahtuvan muutoksen lisäksi olemme jatkuvasti hereillä ulkoa annettujen muutosten takia. Tänä vuonna näitä on riittänyt.
Viime aikoina työttömyysturvaan on kohdistunut merkittäviä leikkauksia. Tämän vuoden aikana tehdyt muutokset ovat olleet ennennäkemättömiä, ja uusimmat merkittävät muutokset astuivat voimaan 2.9.2024. Työssäoloehto euroistettiin, eli jatkossa työtuntien sijaan seurataan palkan suuruutta. Tuntuvin muutos koskee ansioturvan porrastamista: päiväraha laskee ensin 80 prosenttiin alkuperäisestä, kun sitä on maksettu 40 päivältä, ja edelleen 75 prosenttiin, kun maksupäiviä on kertynyt 170. Nämä eivät suinkaan ole ainoita muutoksia tai leikkauksia. Työssäoloehdon pituus kaksinkertaistettiin vuoteen, ja alkuvuodesta poistettiin lapsikorotukset, pidennettiin omavastuuaikaa sekä palautettiin lomakorvausten jaksotus, mikä on entisestään heikentänyt työttömyysturvaa.
Leikkausten ohella työttömyyskassoille on tarjoutunut myös mahdollisuus tukea jäseniään työllistymisessä. Kesäkuussa hyväksytty laki mahdollistaa työllisyyspalvelujen tarjoamisen jäsenille. A-kassassa olemme päättäneet tarttua tähän mahdollisuuteen. Työllisyyttä tukevat palvelut käynnistyvät ensi vuoden alussa ja ne tarjoavat jäsenille apua työnhaussa, CV:n ja työhakemusten laatimisessa sekä urasuunnittelussa.
Työllisyyttä tukevat palvelut käynnistyvät ensi vuoden alussa ja ne tarjoavat jäsenille apua työnhaussa, CV:n ja työhakemusten laatimisessa sekä urasuunnittelussa.
Olemme suunnitelleet webinaarien tarjoamista ja tekoälyn hyödyntämistä palveluissamme. Näiden avulla voimme ohjata jäsenemme oikea-aikaisesti heidän osaamistaan ja tarpeitaan vastaavaa uutta työtilaisuutta kohti. Palvelujen hyödyntäminen on aina vapaaehtoista – kassan tarjoamat palvelut täydentävät julkisia palveluja, eivät korvaa niitä.
Usein ensimmäinen kontakti kassaan tapahtuu jo ennen ensimmäistä työttömyyspäivää, ja myös työttömyyden aikana jäsenemme ovat kassaan säännöllisesti yhteydessä. Näin voimme tarjota tukea ennen kuin työttömyys mahdollisesti pitkittyy ja työllistyminen sitä myöden vaikeutuu.
Työllisyyspalvelut täydentävät työttömyyskassan perinteistä tehtävää, joka keskittyy etuuksien maksamiseen ja neuvontaan. Odotamme innolla, että pääsemme tarjoamaan jäsenillemme palveluja, jotka vastaavat heidän yksilöllisiin tarpeisiinsa parhaalla mahdollisella tavalla. Tämä on ollut pitkä ja huolellinen prosessi, jota on pohdittu, suunniteltu ja valmisteltu siitä lähtien, kun asia kirjattiin hallitusohjelmaan.
Suurin este työllistymiselle on jäseniltä saamamme palautteen mukaan sopivien työpaikkojen vähyys tai pitkät työmatkat. Vaikka emme pysty luomaan uusia työpaikkoja, teemme kaikkemme ja tuemme jäseniämme entistä kokonaisvaltaisemmin myös työnhaussa. A-kassan palvelulla ei varmastikaan saada aikaiseksi isoa vaikutusta maan työllisyystilanteeseen, mutta yksi oikea kontakti oikeaan aikaan voi avata mahdollisuuden uuteen työpaikkaan. Näitä kontakteja me haluamme tarjota jäsenillemme.
Alkuperäinen teksti on julkaistu Tekijä-verkkolehden blogissa