Lue myös nämä uutiset

Suosi eAsioinnin chattia – nopein tapa saada vastaus kysymyksiisi

Uutiset

21.2.2025

Moniin kysymyksiin löydät vastaukset nopeasti A-kassan verkkosivuilta tai eAsioinnista. Keräsimme artikkeliin usein kysyttyjä kysymyksiä ja vinkkejä sujuvaan asiointiin.

 

Ajantasainen käsittelyaika

Hakemusten käsittelytilanteen päivitämme verkkosivuillemme joka arkipäivä. Voit tarkistaa hakemusten ajantasaisen käsittelytilanteen täältä.

 

Oman hakemuksen tilanne

eAsioinnista näet oman hakemuksesi tilanteen. Tilanne näkyy eAsioinnin etusivulla ja Tilannetiedot-välilehdellä.

  • Saapunut: Hakemuksesi on vastaanotettu ja odottaa käsittelyä.
  • Käsittelyssä: Hakemus on käsittelijällämme työn alla.
  • Odottaa lisäselvitystä: Tarvitsemme lisätietoja sinulta, työnantajaltasi, työvoimaviranomaiselta, tulorekisteristä tai Kelasta. Hakemuksesi saattaa odottaa myös useampia lisäselvityksiä samaan aikaan.
  • Valmis: Hakemus on käsitelty ja päätös sekä maksuilmoitus näkyvät eAsioinnissa viimeistään seuraavana arki-iltana.

 

Omavastuuaika

Omavastuuaika on seitsemän työtöntä päivää, joilta ei pääsääntöisesti makseta päivärahaa. Jos mietit, miksi kaikkia päiviä ei ole maksettu, tarkista saamasi päätös huolellisesti.
Lisätietoa omavastuuajasta löydät täältä.

 

Mitä tietoja löydät eAsioinnista?

Kirjautumalla eAsiointiin näet kaikki omaan hakemukseesi liittyvät tiedot ja varmistat, että kaikki tarvittavat liitteet on toimitettu kassalle.

  • Oman hakemuksen tilanne: Näkyy eAsioinnin etusivulla ja Tilannetiedot-välilehdellä.
  • Laskurin jäljellä olevat päivät: Näet, kuinka monta maksupäivää on vielä jäljellä Tilannetiedot -välilehdeltä Ansiopäivärahan enimmäismäärä ja porrastus -kohdasta.
  • Veroprosenttisi: Näet verotiedot ja voit arvioida tarvittavia muutoksia Tilannetiedot -välilehdeltä Verokortti -kohdasta.
  • Maksetut etuudet: Näet esimerkiksi, onko kotihoidontuki vähennetty työttömyysetuudestasi ja kuinka monelta päivältä etuutta on maksettu. Tiedot löytyvät Tilannetiedot -välilehdeltä Maksuilmoitukset ja päätökset -kohdasta tarkastelemalla maksuilmoitusta.
  • Liitteiden tila: eAsioinnin Liitteet-välilehdellä voit tarkistaa lähettämiesi liitteiden tilan ja sisällön.

 

Lue myös: Huolella tehty hakemus nopeuttaa hakemuksesi käsittelyä

 

Hyödynnä eAsioinnin chat ja eViestit

eAsioinnin Chat – nopein yhteys asiakaspalveluun
eAsioinnin chat on nopein ja turvallisin tapa saada vastauksia omaan hakemukseesi liittyviin kysymyksiin. Chatissa keskustelu on turvallista, ja saat vastauksen nopeasti asiakaspalvelijaltamme.

eViestit – joustava yhteydenpito
Jos asiasi ei ole kiireellinen tai haluat lähettää viestin toimistoajan ulkopuolella, voit jättää meille viestin eAsioinnin eViestit-osiossa. Näin yhteydenpito sujuu joustavasti juuri silloin, kun sinulle parhaiten sopii.

 

Puhelinpalvelu ja yhteydenottolomake

Puhelinpalvelu
Puhelinpalvelumme on ajoittain ruuhkautunut, joten varaudu mahdolliseen jonotukseen. Tarkista puhelinpalvelun aukioloajat täältä.

Yhteydenottolomake
Mikäli et pääse eAsiointiin, voit käyttää suojattua yhteydenottolomaketta.

 

Lue lisää ja asioi helposti verkossa

Hyödynnä eAsiointia ja varmista nopea asiointi silloin, kun se sinulle parhaiten sopii.
Lue vinkit eAsiointiin

 

Suosi eAsiointia – saat palvelua nopeasti ja vaivattomasti!