Lue myös nämä uutiset

Jäsenet kiittävät A-kassan palveluiden sujuvuutta – kehitystyö jatkuu

Uutiset

12.6.2025

A-kassan tuoreen jäsentutkimuksen mukaan jäsenet ovat edelleen erittäin tyytyväisiä kassan palveluihin. Suositteluindeksi (NPS) pysyi erinomaisella tasolla (56), ja lähes kaksi kolmesta jäsenestä (63 %) suosittelisi A-kassaa muille. Parhaiten arvioitiin eAsioinnin helppous ja ansiopäivärahan maksamisen luotettavuus.

 

– Jäsentemme kokemus palveluiden sujuvuudesta ja asiantuntevuudesta on meille tärkeä mittari. On hienoa nähdä, että olemme onnistuneet ylläpitämään vahvaa tasoa, toteaa palvelupäällikkö Elina Laine.

 

Kyselyyn vastasi lähes 3000 jäsentä huhti–toukokuussa 2025. Tutkimus toistettiin nyt neljättä kertaa. Kyselyn tavoitteena oli kartoittaa jäsenten kokemuksia kassan palveluista ja tunnistaa kehittämistarpeita.

 

Palvelut toimivat sujuvasti

Tutkimuksen mukaan jäsenet arvostavat erityisesti A-kassan palveluiden vaivattomuutta ja asiantuntevuutta. Etenkin eAsiointi-palvelu ja sähköinen hakemusten käsittely saivat erinomaiset arviot. Ansiopäivärahan maksamisen nopeus ja luotettavuus nousivat myös vahvasti esiin.

 

Palvelukanavien arvioissa eAsiointi on edelleen käytetyin asiointitapa (96 %). eAsioinnin käyttö on lisääntynyt aiemmista tutkimuskerroista kahden prosenttiyksikön verran. Puhelinpalveluun soitto on hieman laskenut, mutta se on edelleen toiseksi käytetyin asiointikanavaksi (23 %). Suositteluindeksi (NPS) pysyi erinomaisella tasolla: 56. Peräti 63 % jäsenistä suosittelisi A-kassaa myös muille.

 

Selkeä viestintä saa kiitosta

A-kassan viestintää pidettiin pääosin selkeänä ja asiallisena. Erityisesti sähköpostitiedotteet ja uutiskirjeet saivat positiivista palautetta. Asiakaspalvelun ystävällisyys ja joustava viestintä mainittiin lisäksi useissa kommenteissa. Myös kotisivujen tieto löydettiin helposti ja niiden yleisilme arvioitiin hyväksi.

 

Nopeutta ja selkeyttä toivotaan

Vaikka kokonaiskuva on hyvin myönteinen, tutkimus toi esiin myös kehitystarpeita. Ensihakemusten käsittelyaikoihin, puhelinpalvelun saavutettavuuteen ja monimutkaisempien tilanteiden viestintään toivottiin parannuksia. Myös toimialojen erityispiirteiden parempi huomioiminen nousi esiin palautteissa.

 

Työllisyyspalveluissa kasvavaa potentiaalia

A-kassan työllisyyspalveluista tiedetään jo hyvin (76 % vastaajista), mutta niitä on vielä hyödynnetty melko vähän (7 %). Tämä on luonnollista, sillä tutkimus toteutettiin, kun suuri osa palveluista oli ollut käytössä vajaan kuukauden verran. Eniten kiinnostavat TyöllisyysWebinaarit ja TyöllisyysApurin palvelut.

 

Tutkimuksessa nousi esiin toiveita työllisyyspalveluiden kehittämiseksi. Jäsenet toivoivat erityisesti käytännönläheisiä koulutuksia tukemaan työllistymistä (esimerkiksi työturvallisuus-, hygieniapassi- ja ensiapukoulutuksia) sekä mahdollisuuksia oppisopimuksiin ja uudelleenkouluttautumiseen.

 

Lisäksi moni vastaaja kaipasi suorempaa yhteyttä työmarkkinoille: konkreettisia työpaikkailmoituksia ja kohdennettua työnvälitystä omalle alalle ja alueelle.

 

– Kohdennettua työnvälitystä kehitämme parhaillaan pilottikokeilussa yhteistyössä Baronan kanssa. Kannustan jäseniämme tutustumaan palveluun ja hyödyntämään sitä tilanteen mukaan, mikäli työnhaku on ajankohtaista. Myös oppisopimuskoulutukset ja uudelleenkouluttautumiset ovat tätä kautta mahdollisia. Työllisyyspalvelut ovat jatkuvasti kehittyvä osa palveluvalikoimaamme, ja keräämme jäsenpalautetta aktiivisesti kehittämistyön tueksi, tarkentaa Laine.

 

Jatkamme työtä jäsenkokemuksen kehittämiseksi

A-kassan tavoitteena on jatkaa palveluidensa kehittämistä jäsenten tarpeiden mukaisesti. Erityistä huomiota kiinnitetään käsittelyprosessien sujuvoittamiseen, viestinnän selkeyteen ja työllisyyspalveluiden kehittämiseen.

 

– Lämmin kiitos kaikille tutkimukseen osallistuneille jäsenille. Jokainen vastaus vie meitä eteenpäin palveluiden kehittämisessä – jatkamme työtä sen eteen, että palvelumme vastaavat jäsentemme tarpeita entistäkin paremmin, kiittää Laine.

 

A-kassan jäsenistö edustaa laajasti eri toimialoja. Suurimmat ryhmät tulevat Teollisuusliiton, Rakennusliiton ja Auto- ja kuljetusalan Työntekijäliiton kautta.