Riksdagen har 18.6.2024 godkänt en lagreform, som gör det möjligt att utvidga arbetslöshetskassornas uppgifter. I och med lagen kan kassorna erbjuda sina medlemmar tjänster som stödjer sysselsättningen. Tjänsterna kan till exempel omfatta förmedling av arbetsplatser, råd och hjälp i anslutning till arbetssökande samt olika slags coachningar.
Arbetslöshetskassornas uppgifter har strikt fastställts i lagen om arbetslöshetskassor. Arbetslöshetskassorna får inte utöva annan verksamhet än vad som har fastställts i denna lag.
–I och med lagreformen får kassorna möjlighet att erbjuda sina medlemmar tjänster som stödjer sysselsättningen. Kassorna kan i framtiden tillhandahålla sina medlemmar arbetsförmedling, information, rådgivning och hänvisningstjänster, sakkunnigbedömningar, coachningar och andra jämförbara tjänster, säger servicechef Elina Laine från Öppna arbetslöshetskassan.
– Det är praktiskt att vi som kassa kan utnyttja våra egna styrkor, till exempel samarbete med förbunden och en gedigen kunskap om branschen. Vi känner bäst till våra medlemmars situation och kan därför agera i rätt tid. Kassans tjänster kommer huvudsakligen att vara förmedling av information, rådgivning och hänvisningstjänster. Vi utesluter dock ingenting och vi lyssnar också noggrant på våra medlemmars önskemål, fortsätter Laine.
Syftet med lagreformen är att främja sysselsättningen bland arbetslöshetskassans medlemmar och att hjälpa alla som hotas av arbetslöshet att få behålla sina jobb. De tjänster som kassan erbjuder i syfte att främja sysselsättningen ger medlemmarna bättre chanser att snabbare hitta ett jobb, vilket i sin tur förkortar arbetslöshetsperioderna. Alla medlemmar kan dra nytta av de här tjänsterna, inte enbart de som är arbetslösa eller hotas av arbetslöshet.
De tjänster som kassorna tillhandahåller är privata arbetskraftstjänster, som kompletterar de offentliga arbetskrafts- och företagstjänsterna. De ersätter alltså inte de offentliga arbetskrafts- och företagstjänsterna. De tjänster som kassorna tillhandahåller finansieras till fullo med kassornas egna medel. Ingen offentlig finansiering används för dessa. De tillhandahållna tjänsterna och deltagandet i dem är helt frivilligt. Arbetslöshetskassorna kan av de fastställda tjänsterna erbjuda sådana som kassorna anser att medlemmarna har mest nytta av.
I arbetslöshetskassan går vi vid medlemmarnas sida på arbetslöshetens stig och därför känns det bra att vi i framtiden också kan hjälpa dem hitta ett jobb, kommenterar Laine.
När tillhandahålls tjänsterna?
Enligt lagreformen kan kassorna i framtiden tillhandahålla tjänster som stödjer sysselsättningen, från och med 1.1.2025. Innan de tjänster som nämns i lagen kan tillhandahållas medlemmarna krävs dessutom en regeländring i arbetslöshetskassan. Den regeländring som krävs i Öppna arbetslöshetskassan A-kassa godkändes på kassans möte den 30 maj 2024. A-kassa planerar och bereder under sommaren och hösten sitt eget servicekoncept för att stödja sysselsättningen. De nya tjänsterna införs och tillhandahålls medlemmarna från början av nästa år.
Öppna arbetslöshetskassan informerar senare vilka tjänster man avser att tillhandahålla medlemmarna. Merparten av medlemmarna har redan tillgång till ett brett utbud av fackförbundens tjänster som stöd för sysselsättningen.
– För oss är det en hjärtfråga att de tjänster som A-kassa kan tillhandhålla sina medlemmar sköts både högklassigt och effektivt. Vad gäller dess tjänster håller vi fast vid samma princip, för att vi ska kunna erbjuda våra medlemmar bästa möjliga stöd även när det gäller att stödja sysselsättningen. Att förbereda oss inför tillhandahållet av tjänster är ett av våra viktigaste utvecklingsprojekt och vi tror att detta kommer att ge våra medlemmar ett genuint mervärde, säger kassans direktör Sami Aapro.
Lär känna våra samarbetspartner