Det finns ett serviceavbrott i E-tjänsten 15.10.2024 kl. 18.00-22.00. E-tjänsten kan inte användas under avbrottet. Vi ber om ursäkt för eventuella besvär som detta kan orsaka!

Våra tjänster är för närvarande överbelastade. Vår telefonservice är undantagsvis stängd tisdagen den 15.10.2024, så att vi kan koncentrera våra resurser på handläggningen av ansökningar och förkorta handläggningstiderna. Vi beklagar eventuella olägenheter detta kan orsaka.

A-kassan logo, vihreä

Aktuella nyheter

Läs även dessa

Antalet personer som erhöll inkomstrelaterad dagpenning i juli minskade som förväntat

Nyheter, Statistik

8.8.2024

Antalet personer som erhöll inkomstrelaterad dagpenning från A-kassa i juli minskade med fem procent jämfört med juni. I juli erhöll 21 445 medlemmar inkomstrelaterad dagpenning, vilket utgör 8,8 procent av medlemmarna. Andelen som erhöll dagpenning under permittering av alla som erhöll inkomstrelaterad dagpenning var i slutet av månaden 29,6 procent, vilket är 2,9 procentenheter mindre än i juni.

 

Antalet personer som erhåller inkomstrelaterad dagpenning har minskat sedan maj, vilket är en vanlig trend under sommarmånaderna. I år började minskningen senare än i fjol, men var brantare. Antalet mottagare förväntades minska i måttligare takt än i juni, vilket också skedde – minskningen var endast fem procent i förhållande till juni. Jämfört med juli ifjol var antalet mottagare ändå 14,2 procent högre. Vanligtvis har antalet personer som erhåller inkomstrelaterad dagpenning åter ökat i augusti och man förväntar sig att så också kommer att ske i år.

 

Andelen permitterade som erhöll inkomstrelaterad dagpenning från A-kassa fortsatte att minska i juli, vilket man har kunnat se från maj. Även om minskningen i juli inte har varit lika drastisk som i juni minskade andelen permitterade med nästan tre procentenheter och var i slutet av månaden 29,6 procent. Andelen permitterade har vanligtvis ökat efter sommarmånaderna och denna utveckling kan upprepas även i år, även om trenden i år har avvikit från det normala.

 

Andelen som erhöll jämkad dagpenning förblev på samma nivå som i juni och uppgick till 17,3 procent av alla som erhöll inkomstrelaterad dagpenning.

 

 

Utgifterna för inkomstrelaterad dagpenning ökade

Den nedåtgående trenden för A-kassas utgifter för inkomstrelaterad dagpenning upphörde redan i juli i år, i fjol skedde detta först i augusti. Utgifterna för inkomstrelaterad dagpenning ökade i juli med 0,9 miljoner euro jämfört med juni. I juli betalades sammanlagt 30,2 miljoner euro i inkomstrelaterad dagpenning, vilket är 18,4 procent mer än vid motsvarande tidpunkt ifjol.

 

Antalet ansökningar om inkomstrelaterad dagpenning i juli och antalet utbetalda dagar

Antalet utbetalda dagar uppgick i juli till 19,1, vilket är 1,3 dagar fler än i juni. Även jämfört med juli ifjol ökade antalet utbetalda dagar, ökningen var 0,5 dagar.

 

I juli inlämnades sammanlagt 27 597 ansökningar om inkomstrelaterad dagpenning till A-kassa, vilket är 2 024 färre ansökningar än i juni. Antalet ansökningar var endast 6,5 procent högre än i juli ifjol, medan ökningen under de andra månaderna i år jämfört med motsvarande månader året innan var betydligt större, upp till 20–30 procent.

 

Fördelningen bland typerna av ansökningar förblev sedvanlig. De flesta av de inlämnade ansökningarna, det vill säga 60,4 procent, var ytterligare ansökningar. Andelen första ansökningar ökade något från juni och var 6,8 procent. Ansökningarna om jämkad dagpenning utgjorde 32,8 procent av alla ansökningar.

 

Medlemmarna nöjda med kundservicen

A-kassas telefontjänst fick i juli sammanlagt 5 785 samtal, som i genomsnitt besvarades inom 1 minut och 55 sekunder. Baserat på en responsenkät för telefontjänsten var 79 procent av respondenterna mycket nöjda och 16 procent ganska nöjda med den service de fick.

 

Via e-tjänsten kom i juli 3 948 meddelanden, vilket är 10 procent fler än i juni. I juli fördes sammanlagt 1 071 diskussioner i e-tjänstens chatt. Kötiden var i genomsnitt 42 sekunder och diskussionstiden 11 minuter och 27 sekunder. Enligt en responsenkät för chatt-tjänsten var 73 procent av respondenterna mycket nöjda och 17 procent ganska nöjda med A-kassans service.

 

De månadsvisa statistiksammanfattningarna finns på A-kassans webbplats